sep
13

Het wachten is voorbij, want afgelopen woensdag kon ik m'n ligfiets ophalen. Het ging niet helemaal zonder slag of stoot, want de transporteur zou de fiets dinsdag afleveren, zodat ze hem in de winkel in alle rust konden afmonteren. De transporteur was (blijkbaar) een beetje lui, want hij werd de dag er na rond 12.30 uur afgeleverd. Goed nieuws, betekent dat ik 'm aan het einde v/d dag om zou kunnen halen. Ware het niet dat de popnageltang van de winkelier die dag stuk was gegaan. Ho ho... wacht eens even, dat zou betekenen dat ik m'n fiets niet op zou kunnen halen??? Okay, dan ga ik wel even langs de bouwmarkt (ja, dezelfde als in dit bericht) om er eentje op te halen. Nou, daar was de winkelier wel blij mee. Dus, nadat ik 45 min. in de eerste de beste trein ben gaan zitten waren we nog ong. 2 uur bezig om de laatste onderdelen er op te monteren (spatborden, snelheids-/cadans-meter, pedalen en toptas). De planning was eigenlijk dat ik vanuit Leeuwarden (waar ik de fiets opgehaald had) naar huis zou fietsen, maar om om 19.30 uur nog naar huis te fietsen (in het donker) leek me nou niet zo'n goed idee. Dus heb ik de terugweg ook maar de trein gepakt. In Zuidhorn aangekomen ben ik enthousiast op de fiets gesprongen om het laatste stukje naar huis te fietsen en... bam, daar lag ik. Ai, iets te enthousiast vertrokken. Gelukkig viel de schade mee en was alleen de standaard een beetje beschadigd (iets wat een beetje opschuren en een zwarte stift makkelijk oplossen).

Nou, en dan heb je een ligfiets... wat moet je daar mee doen? Juist, fietsen! De volgende dag ben ik lekker vertrokken naar m'n werk om daar m'n nieuwste aanwinst te showen. Oh oh, wat was 'ie mooi, zeiden de collega's. Eentje heeft zelfs nog even geprobeerd om een stukje er op te fietsen... geprobeerd, want ze vond het toch maar niets. 's Avonds nog even iets wezen eten in de stad (shoarmazaak) en de fiets aan de andere kant van de eetgelegenheid, in het zicht, geplaatst. Leuk om de reacties van de passerende mensen te zien. Een klein meisje riep: mama, ik wil later ook zo'n fiets. En een man kam aanlopen, bleef doodstil staan kijken (zo'n 10 a 15 sec.) en liep weer verder. Helaas zijn er ook mensen die een ligfiets niet helemaal kunnen waarderen. Zo ging ik 's avonds weer terug en reed er (in de stad Groningen) een auto achter me. Toet toet, ik wil er langs...! En terwijl hij langs reed ging het raampje open en werd er geroepen: "koop een normale fiets!". Geeft niets, ze weten gewoon niet wat ze missen. Onderweg naar huis was het toch behoorlijk donker. Ik had een hele mooie led-lamp bij m'n fiets gekocht (Busch & Müller IXON IQ) die een behoorlijke bak licht zou moeten geven... ja, zou, want de winkelier had 'm per ongeluk verkocht aan een andere klant. Ik heb dus een ander leen-lampje meegekregen, zodat ik iig. niet onverlicht door het donker hoef te gaan. Helaas kwam uit dit dingetje zo weinig licht dat er eigenlijk niet fatsoenlijk mee te fietsen was. Gevolg: 2x in het gras langs het fietspad terecht gekomen (dit keer geen schade, alleen wat gras gemaaid).

Vandaag ben ik, uiteraard op de ligfiets, vertrokken naar Groningen om het Gasunie gebouw te bezichtigen. Met Stapmaatjes zijn we met een groep van ong. 18 mensen naar de open dag geweest. Van buiten is het een mooi gebouw, maar van binnen zeker. Door het midden loopt een trap die van boven naar beneden gekleurd is als een regenboog. Ook zat er een draaiing in, waardoor het een soort van wenteltrap leek. Allemaal erg mooi om te zien, vooral het uitzicht op de 16e verdieping.

Na het uitstapje ben ik nog even bij de open dag van de Ligfietsgarage Groningen geweest. Even wat medeliggers opzoeken en verhalen/ervaringen uitwisselen. 'k Heb ook nog geprobeerd om in een Mango te stappen, maar ze hadden het best wel druk, dus dat kwam er niet echt van (ander keertje dan maar weer).

En toen was het al weer tijd om richting huis te gaan (honger...!), uiteraard op de ligfiets. Lekker gaan liggen en gaan trappen. Het gaat steeds beter en sneller. Door de stad ga ik gemiddeld ong. 20 a 25 km/h en daarbuiten nog iets harder. Thuisgekomen heb ik de fietscomputer er even bij gepakt en gekeken wat ik die dag allemaal gepresteerd heb, komt 'ie. Ik heb iets meer dan 50 KM gefietst in een tijd van 2,5 uur met een gemiddelde snelheid van 20 km/h en met een gemiddelde cadans van 78. Uiteraard heb ik ook nog even gekeken wat m'n maximum snelheid was die ik (na 2 dagen oefenen) kon halen en 's ochtends was dat, op een klein stukje 38 km/h en 's middags op de terugweg ging ik 41,7 km/h. Het is zelfs zo dat, als je een beetje doortrapt dat 35 a 40 km/h prima vol te houden is. Helaas is het zo, omdat m'n spieren en knieën nog niet helemaal gewend zijn aan liggend fietsen, dat ik dit niet continu kan/moet doen (om blessures te voorkomen). Maar als ik dit zo zie, dan kan ik (later) met gemak zo'n 30 km/h doen zonder al te veel moeite. Ook had ik geen last van m'n zitvlak, polsen ed. Alleen m'n spieren (maar da's logisch), m'n knieën en m'n nek (misschien toch een keer een hoofd/nek steuntje aanschaffen). Ook de befaamde bezweette rug viel erg mee. Als ik op m'n normale fiets naar het werk fiets heb ben ik meer bezweet en druipt het zweet soms van m'n rode kop af.

Volgende week zondag is er een toertocht van 'de club', we gaan een Rondje Roderwolde doen. 'k Heb er nu al zin...! Tegen die tijd zal hier, met een beetje geluk, weer een verslagje met (een link naar) foto's staan. Stay tuned!

Onderhoud / kosten: 
M5 carbon spatborden
Onderhoud / kosten: 
Sigma cadansmeter
Onderhoud / kosten: 
Nazca Fuego Top-Sport Edition
Onderhoud / kosten: 
AXA Cherto Compact 95
Onderhoud / kosten: 
Busch & Müller spiegeltje
Onderhoud / kosten: 
Busch & Müller IXON IQ
Onderhoud / kosten: 
Agu Yamasaka Rack Pack 475
Onderhoud / kosten: 
Nazca standaard

2 reacties

H@rry's picture
H@rry (niet geverifieerd)
Hallo Wilfred, even een

Hallo Wilfred, even een kleine tip: ik zie op de foto's dat je je ellebogen bij je lichaam weg houdt. Probeer eens hoe het stuurt met je ellebogen tegen je lichaam aan. Uiteindelijk zul je meer gaan sturen met je evenwicht (leunen in de bocht) en minder met het stuur. Succes!

Wilfred Ketelaar's picture
Wilfred Ketelaar (niet geverifieerd)
Hey H@rry... ja, ik zie op de

Hey H@rry... ja, ik zie op de foto dat ik dit hier doe. Het was op lage snelheid en een lange flauwe bocht, zoals je op de foto kunt zien (pleintje bij de gasunie). Het leunen in de bocht is nog wel spannend om te doen (aangezien ik ook een paar keer gevallen ben), maar dit is een kwestie van oefenen lijkt me. 't Gaat wel steeds beter, want rechtuit hou ik m'n ellebogen gewoon tegen m'n lichaam aan.

Zoals ze zeggen... oefening baart kunst!