maa
6

Gisteren heb ik m'n Fuego weggebracht naar de lokale fietsenboer, hij ging nl. een nachtje logeren. Vandaag heb ik 'm, gelukkig, weer op kunnen halen. Ze hebben er nieuwe remblokjes op gezet en de remolie bijgevuld en de boel ontlucht. Oorzaak van het euvel: 1 van de cilinders was 'vastgelopen' (ging iig. niet meer goed open). En nu maar hopen dat het wat langer mee gaat. De kosten vielen trouwens mee, nog net geen 50 euro. 'k Kon de remblokjes wel ergens anders krijgen voor 10 euro goedkoper (excl. verzendkosten), maar ach... ik doe niet moeilijk om een tientje. Het is veel belangrijker dat ik kan ligfietsen!

Deze keer heb ik andere blokjes er op laten zetten, nl. de Shimano BR-M965 M06 (Metal). Deze gaan langer mee en werken goed bij alle weersomstandigheden. Een nadeel is dat ze bij het remmen meer lawaai maken, maar of dit nu een nadeel is? Als ik met hoge snelheid aan kom ligfietsen dan knijp ik even stevig in m'n rem... de voorganger schrikt zodat ik er langs kan Wink

Onderhoud / kosten: 
Shimano BR-M965 M06

6 reacties

sunrider1032 ( beekie )'s picture
sunrider1032 ( beekie ) (niet geverifieerd)
en heeft je nazca boekje

en heeft je nazca boekje gelezen?Tongue lol niet te veel laten schikken de mensjes!!! is neu!

sunniebeekie ( marcel )'s picture
sunniebeekie ( marcel ) (niet geverifieerd)
foei!! je moet die lik op je

foei!!

je moet die lik op je main site gebeure van Wilfred van Norel nog aanpassen h;P

XL-Network's picture
XL-Network (niet geverifieerd)
Ik moest eerst even nadenken

Ik moest eerst even nadenken wat je nu bedoelde, maar 'k heb 'm aangepast hoor.

Mick's picture
Mick (niet geverifieerd)
Het lijkt me wel 'n aanrader

Het lijkt me wel 'n aanrader om gedoseerd te blijven remmen. Niet alleen kun je anders je wiel blokkeren en in 'n slip belanden (sorry, 'sliding'?), bovendien krijgen je spaken 't nogal voor hun kiezen. Reden dat ik zelf 'n grotere fan van hydraulische (Magura)velgremmen ben.
Omdat die zich bovenin de vork bevinden pakken die ook minder snel rommel van de straat mee...

XL-Network's picture
XL-Network (niet geverifieerd)
Het wiel moet idd. niet

Het wiel moet idd. niet blokeren en gaan slippen, want dan rem je a. minder goed en b. je kan makkelijker om gaan.

'k Had er trouwens ook niet over na gedacht dat stevig remmen ook meer stress op levert op de spaken (tenminste bij schijfremmen). Wat ik me ook nog af vraag of het bij 20" of 26" ook verschil maakt.

Ik vind de 'metal' versies van deze remblokjes minder goed 'pakken' dan de 'resin' versies. Misschien moeten ze nog wat ingeremd worden. Trouwes 'piepen' doen ze ook (nog) niet.

Mick's picture
Mick (niet geverifieerd)
Hoe groter het wiel hoe

Hoe groter het wiel hoe groter de hefboomwerking via de spaken dus hoe hoger de stress op de spaken lijkt me.
Maar dat geldt natuurlijk voor alle naafgeremde systemen, trommel-, rollerbrake- en achteruittrapremmen.
Een bekende velomobielfan wist zo zelfs de nippels door z'n (20")velgen te trekken !
't Totaal af te remmen gewicht speelt dan natuurlijk ook 'n belangrijke rol.En de verdeling vd remkracht over de wielen.