apr
18

Vandaag ben ik al vroeg (8:45 uur) op de ligfiets vertrokken richting De Hunze. Eerst ging ik Wherry-1 instructie geven en daarna zou ik zelf gaan roeien. De instructie verliep prima, de dames krijgen het steeds meer in de vingers. En m'n eigen roeien ging ook goed... als ploeg komen we steeds beter bij elkaar. Na het roeien nog even een kopje thee gedronken en dan hup naar de Ligfietsgarage Groningen voor een beurt (voor m'n ligfiets uiteraard). Maar niet voordat ik nog even met een mevrouw gebabbeld heb die ik toevallig bij het vertrekken tegenkwam.

Ik was naar de Ligfietsgarage Groningen heen geweest om een aantal dingen te (laten) doen. Het balhoofd zat niet helemaal lekker, dus die is wat strakker gezet ('k vond er teveel speling in zitten). M'n achterrem is gefixt, want die remde niet meer zo goed meer, het bleek dat er achter (bij de opening aan de andere kant) wat lucht zat. Vermoedelijk is dit via de zuigers naar binnen gekomen, aangezien het een gesloten systeem is/hoort te zijn. Er is ook nog aan het scharnierpunt van de achtervork gesleuteld. Laten we zeggen, de pen is er uit gehaald en daarmee kwam de hele achtervork los. Dit hebben we gedaan omdat hij piepte en kraakte. Blijkbaar was het smerig, want nadat we het schoongemaakt hadden bewoog het veel soepeler en nog belangrijker, geruisloos.


Foto: Arjen van Dam

Nadat ik een proefritje gemaakt had om te kijken hoe het balhoofd, de remmen en de vering nu waren (waren alle 3 trouwens prima in orde), heb ik nog een laatste accessoire laten monteren. Ik had afgelopen maandag bij Bike Center Dik in Groningen een toeter gekocht en ik dacht: bij de Ligfietsgarage Groningen kunnen ze hier vast wel een leuk plaatje aan vast maken, zodat ik onder m'n stoeltje kan monteren. 'k Had eerder zo'n lullig pling-pling belletje (nog steeds trouwens), wat a. niemand hoorde of b. mensen niet aan de kant gingen. Nu met de toet-toeter, gaan mensen veel eerder aan de kant (1 jongen viel op de terugweg naar huis bijna van z'n fiets) en ze horen me (denk ik) veel eerder. Een goede aanwinst, al zeg ik het zelf. Hieronder een paar foto's van de constructie.

Ook ben ik afgelopen donderdag (en al een tijd langer trouwens) nog op zoek geweest naar een fiets(zonne)bril. Ik wil namelijk een bril waarvan de glazen verwisselbaar zijn (zodat je helder of gekleurd glas kan plaatsen) en met van die inzetlenzen (anders wordt alles een waas, 'k draag namelijk een bril). Probleem is dat ik een vrij klein hoofd heb, dus wordt het zoeken geblazen want de gemiddelde bril is mij al snel te groot. Bij Belga Fietsen in Harkstede ben ik dus 's avonds langsgeweest, want zij waren (zo las ik) dealer van Rudy Project en het model Exception STD lijkt me wel een fijn model. 'k Had alleen geen idee hoe deze zou zitten. Dubbel pech was dat ze geen enkele bril van dat merk hadden liggen in de winkel. Pas over 2 weken kregen ze, volgens de verkoper, weer wat binnen. Dan maar terugkomen als ze weer wat hebben... maar 't moet niet te lang meer duren, want het mooie weer komt er aan! Als laatste ben ik nog even langs Belga Fietsen in Groningen geweest voor een nieuwe cadansmeter, m'n oude was nl. tijdens de puzzeltocht van het Paastreffen X stuk gegaan (kabeltje was ingesneden door het gebruik). Waarschijnlijk dat ik die morgen nog even ga monteren, dan kan er weer gekeken worden wat m'n trapfrequentie is.

Vandaag zo'n 45 km geligfietst, wat me gelijk brengt op het heugelijke feit (zoals de titel van dit bericht al verklapte). Momenteel staat de km-teller op 3004 km, yippie! Als dit zo doorgaat, dan zit ik denk ik op zo'n 5000 km per jaar wat ik op de ligfiets doe. Laat daar eens 3500 km van zijn die woon-werk of ander ik-pak-de-auto-wel ritjes zijn geweest dan scheelt me dit 3500 km * 0.12 cent/km = 420 euro per jaar. Toch en leuke besparing, daar kunnen we weer leuke fietsspulletjes voor kopen!

Onderhoud / kosten: 
Knijptoeter
Onderhoud / kosten: 
Sigma cadansmeter

4 reacties

Mick's picture
Mick (niet geverifieerd)
Ik vind wel dat de blaasbalg

Ik vind wel dat de blaasbalg van je claxon ver van je stuur en rem af zit.Juist op 'n moment dat je deze nodig kunt gaan hebben.
Ik begrijp dat je niet zo'n zelfbouwer bent maar zou je niet de blaasbalg op 't stuur met 'n stuk tuinslang naar 't toetertje kunnen verbinden?
Ik heb dat zelf ooit gemaakt naar 't toetertje op het bracket en dat werkte wunderbar!

XL-Network's picture
XL-Network (niet geverifieerd)
Klopt, maar dat 'ie zo ver

Klopt, maar dat 'ie zo ver weg zit is geen probleem. Ik gebruik 'm om mensen te waarschuwen dat ik er aan kom. Niet om last-minute te alarmeren, daarvoor gebruik ik me stem (roep dan iets van 'pas op').

Ik heb er ook gedacht om 'm aan het stuur te zetten, maar dat neemt te veel ruimte in vind ik en hij 's lastiger bereikbaar ('k moet dan onder of over het stuur heen met m'n hand). Deze plek vind ik met meest handig (tip van Peter Haan).

superbeekie ( marcel )'s picture
superbeekie ( marcel ) (niet geverifieerd)
ik roep vaak als men niet

ik roep vaak als men niet reagert op het belletje "pas heeeeeeeeeeeeeeeeteeeee kofffffffffffieeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Mick's picture
Mick (niet geverifieerd)
Ik gebruik momenteel weer

Ik gebruik momenteel weer 'gewoon''n belletje.
Op de Thys zo'n 'ping' vd racefiets op en andere 'n 'tringtring'.Of m'n stem wat Marcel schrijft.
Ik rijd dan ook beslist niet harder dan in de tijd vh toetertje en de kunst voor mij is 'n beetje 'n gewone fiets te imiteren zodat de burger niet te veel omkijkt...Burgers voor burgers dus eigenlijk.