apr

Ik heb er een paar weken naar uit gekeken, maar afgelopen weekend was het dan echt zover... het Paastreffen X (2009). Dit keer al weer voor de 10e keer (vandaar die X).

De voorbereidingen waren al een week of twee van tevoren in gedachte genomen, maar nu was het tijd om alles uit te voeren en het avontuur aan te gaan. Bij deze mijn verslag van het weekend (ik zal proberen om er niet een al te lang verhaal van te maken, lukt vast niet).

In de week voorafgaand aan het vertrek moest ik dus nog een aantal dingen regelen. Die maandag heb ik bij de buitensportwinkel een slaapzak (Birdland Serei Extra), een matje (Therm-a-Rest ProLite small) en een Spork (bij mij was 'ie opvouwbaar) gekocht. Het matje bleek achteraf niet nodig, want ik had een oproep op de ligfietslijst geplaatst dat ik een slaapplaats zocht ('k heb wel een tent maar die is te groot en zwaar om mee te nemen op de fiets). Ik mocht H@rry's hangmat (een Hennessy Hammock Explorer UltraLite A-sym) lenen. Ik had hier wel eens wat over gelezen op internet, maar nu mocht ik het aan de lijve ondervinden, slapen in een hangmat ('t viel me achterafgezien niet tegen). Donderdagavond ben ik dus langs de Ligfietsgarage Groningen geweest om 'm op te halen. Daarna ben ik gelijk maar even doorgegaan naar de InterSport Megastore om een strakke hardloopbroek te kopen. 'k Was al eerder langs de fietswinkel geweest voor een lange fietsbroek, maar die dingen zijn lastig te krijgen (iig. zonder zo'n dom zeempje in je kruis). Eenmaal thuisgekomen heb ik alle spullen bij elkaar gezocht en heb ingepakt.

Vrijdagochtend 6:00 uur ging de wekker... man wat was het vroeg. Snel opstaan, broodjes smeren en m'n tassen aan m'n ligfiets hangen. Om kwart voor 7 weer gaan liggen om richting Eelderwolde te fietsen, alwaar ik omstreeks half 8 vergezeld werd door Georg, Jolanda en Anton (en uiteraard de hond Russel). We gingen eerst richting Zwolle waar we Paulus op zouden pikken zodat Anton, Paulus en ik verder gingen richting Harskamp en Georg en Jolanda afhaken naar een camping halverwege ('t werd volgens mij gecombineerd met een familiebezoekje). Maar voordat het zover was, hebben we met z'n allen eerst nog een lunch bij Paulus genuttigd (waarvoor dank).

Nadat de lunch verorberd was, heb ik me ook maar even goed ingesmeerd met zonnebrand, want het begon al 20+ graden te worden, dus een kort broek en ditto shirt waren heerlijk in het warme zonnetje. Ik had geen zin om te verbranden, dus factor 30 leek me een prima keuze. Onderweg richting Harskamp heb ik nog wat foto's en filmpjes gemaakt (zie onderaan dit bericht).

Het eerste deel van de tocht staat er helaas niet op (technische storing).

Na 8,5 uur en exact 182 km fietsen waren we in Harskamp aangekomen (kampeerterrein De Harskamperdennen). Nadat ik m'n spulletjes gedropt had zijn we met een boel mede liggers eerst langs de plaatselijke Chinees geweest om wat verloren koolhydraten te her-absorberen. En eenmaal terug op de camping was het tijd om de tent hangmat op te tuigen. H@rry had beloofd om me hierbij te helpen, maar waar ik ook keek... geen H@rry. Dan maar zelf aan de slag, 'k had al wat filmpjes op internet gezien, dus dat moest me wel lukken. Harry bleek en dag later pas te komen... dat houden we dus mooi in van de door mij meegenomen Groninger metworsten (als dank voor het lenen).

De volgende ochtend werd ik op tijd wakker (lees: bij het eerste licht). Eerst wat broodjes gegeten en lekker rustig aan gedaan. 'k Had op de heenweg VEEL te weinig gedronken (naar mijn, en andermans, mening). Een flinke hoofdpijn en uitgedroogd lijf was dus ook het resultaat van een dag fietsen in de zon. 's Ochtends ben ik eerst maar even op m'n dooie akkertje richting Otterlo gegaan om daar naar m'n fiets te laten kijken. M'n achterrem werkte niet zo goed (was al een tijdje zo, maar door de drukte was ik er niet aan toe gekomen). Ik dacht dat er misschien te weinig olie in de leiding zat, maar achteraf bleek dat er lucht in de leiding zat (nog irritanter, aangezien het al de 2e keer was, vandaag maar even een afspraak gemaakt bij de Ligfietsgarage Groningen voor een 'beurt'). De ketting heb ik ter plekke ook nog even van wat smeersel voorzien en op de terugweg ben ik langs de plaatselijke supermarkt geweest om wat inkopen voor de komende dagen te doen. Je weet wel de noodzakelijke dingen zoals: brood, beleg, drinken, marshmallows (voor bij het kampvuur), zoute dropstaafjes, Tuc-jes, etc.

Zaterdagmiddag was het tijd voor het 'fun' gedeelte van het weekend, nl. het waterfles schieten. Ingrediënten: een PET-fles, kurk met daarin een oud fietsventiel en een fietspomp. Men vulle de de fles voor een derde met water, kurk er in, fles ondersteboven en pompen maar. Sommige flessen gingen wel 20 meter hoog (schat ik zo), iig. boven de bomen uit. Er was zelfs 1 fles die een krater van zo'n 10 cm diep achterliet bij het lanceren.

Die middag was er ook tijd om af te rekenen bij de organisatie (kamperen en eten kost nl. ook geld, maar gelukkig was het niet duur). 'k Heb ook nog een "Paastreffen ligt mij wel!" t-shirt gekocht (zie afbeelding boven aan dit bericht). En er was er was tijd om een aantal voorbeeldshirts te passen (voor de maat) voor het Jubileumshirt. Ik moet zeggen, 'k vind het ontwerp erg mooi en ga er (denk ik) ook 2 stuks bestellen (1 met korte en 1 met lange mouwen).

Na het speelkwartiertje was het tijd voor het avondeten, pasta! Maar echt van harte ging het eten niet naar binnen. 'k Voelde me de hele dag al een beetje moe, 'k had last van hoofdpijn en alles was droog (m'n gezicht, mond etc.) en ik was ook nog behoorlijk snottig. Helaas kwam van het een het ander en om het niet al te plastisch uit te drukken... de maaltijd is niet binnen gebleven. Het toetje heb ik dus maar overgeslagen en na een warme douche ben ik op tijd gaan hangen (in de hangmat).

De volgende ochtend had ik nog steeds wel wat hoofdpijn, maar het zieke/misselijke/droge gevoel was al behoorlijk minder. Aangezien het dit jaar voor de 10e keer was dat het Paastreffen georganiseerd was, werd er getrakteerd op een heus Paasontbijt. Aangezien ik de dag ervoor niet al teveel gegeten had, had ik honger als een paard. Heerlijk ontbeten en m'n spullen klaar gemaakt voor de GPS-/toer-/puzzeltocht van ongeveer 50 km.

Nadat we in groepen van ongeveer 10 man waren verdeeld zijn we vertrokken we langs verschillende wegen (bos, asfalt en "zand"paden). Onderweg hadden we diverse opdrachten, zoals het maken van een originele groepsfoto en het oplossen van diverse puzzels. Op iets meer dan de helft kwamen we bij een restaurant genaamd "Het Ei" (hoe toepasselijk). Daar heb ik wat 'kipnuggets' gegeten met een pikant sausje en wat broodjes en drinken wat ik meegenomen had.

Na de pauze was het tijd voor de volgende opdracht, nl. een hindernisparkoers. Je moest met je ligfiets (3 wielers waren uitgesloten) een parkoers afleggen (over grind) en daarbij moest je in je ene hand een lepel met daarop een ei houden. Ik wil niet te veel op m'n eigen schouder kloppen, maar 't is me gelukt (zie filmpje). Na deze "beproeving" zijn we verder gefietst met de groep om halverwege de 2e helft een "knooppunten route/vragenlijst" te doen. Je begon bij knooppunt 1 en daar hoorde een vraag bij. Afhankelijk van het antwoord moest je dan naar het volgende knooppunt. Zo kwam je uiteindelijk bij knooppunt 13 uit, de camping. Daar hebben we onze antwoorden en de groepsfoto ingeleverd. Helaas zijn we niet eerste geworden (die hadden nl. een leuk sleutelsetje gekregen om van alles aan je fiets los/vast te draaien). Trouwens, halverwege de 2e helft kwam ik er achter dat ik een wel HEEL erg hoge cadans (lees: trapfrequentie) had. Na een kort onderzoek kwam ik er achter dat het kabeltje, wat ik eerder mooi weggewerkt had, ingesneden was door een scherp randje. 'k Heb vanavond dus gelijk maar even bij de fietsenboer een ander kabeltje/sensor opgehaald. Nu nog even weer opnieuw netjes wegwerken en zorgen dat het niet weer kan gebeuren. En maar hopen dat de snelheidsmeterkabel nog goed is (die is wat lastiger te vervangen, aangezien deze gesoldeerd is).

'k Heb trouwens aan het einde van de middag ook nog eventjes in de Mango van Jolanda gezeten (en gefietst). Ik heb al 7 maanden een ligfiets en heb nog nooit in een Velomobiel gezeten. Dat kan natuurlijk niet, dus mocht ik die van haar (de Probeer-Mango van de Ligfietsgarage Groningen) uitproberen, het was een aparte, maar leuke ervaring. Helaas was de fiets iets te klein afgesteld, waardoor ik niet goed kon trappen en soms met m'n knieën tegen de bovenkant aankwam. Maar over het algemeen was het een leuke ervaring... nu nog een keer een goed afgestelde Mango, Quest, Versatile etc. rijden Smile

Het avondeten beloofde veel goeds, nl. een BBQ... ik had wat in te halen van de dag ervoor en een BBQ is dan precies wat de dokter voorgeschreven had. Het was een gezellige avond, met veel opgeschep van: "mijn foto is mooier dan die van jouw", gemekker op automobilisten en "bukkers" die je niet zien, en meer van dat soort "krachttermen". Nadat iedereen z'n buikje vol gegeten had ben ik nog even binnen gaan zitten om een spelletje of 2 te spelen. Ik had Fluxx bij me en iemand anders had Confusion. Dat laatste was een spel met 3 dobbelstenen en de je moest de kleur van de ene dobbelsteen matchen met het woord van de andere (die andere had ook een achtergrond kleur). Waren ze gelijk dan moest je uitvoeren wat er op de 3e dobbelsteen stond (bv. handen in de lucht (zonder wow te roepen), 1x klappen of pingelen op de tafel). Was het fout, dan moest je de ontbrekende kleur bijleggen (met een kaart) en die kleur ook roepen. Klinkt ingewikkeld of niet? Om het nog moeilijker te maken, er zaten ook bepaalde icoontjes op de 1e dobbelsteen. Was dit icoon zichtbaar dan ging het niet om het woord wat op de dobbelsteen stond maar juist om de achtergrond kleur. Je kan je voorstellen waarom het spel Confusion heet. Leuk idee om aan te schaffen voor de Liesje Lift van dit jaar? Na het spelen van de spelletjes ben ik maar op tijd naar bed gegaan, aangezien ik de dag erna er weer om 6:00 uur af moest (geplande vertrektijd 7:30 uur).

En toen was het licht en was het tijd om van bed te gaan. Het campingterrein was nog half donker, stil en je hoorde de vogels fluiten (en de spechten hameren). Rustig m'n hangmat afgebroken en m'n spulletjes ingepakt om vervolgens broodjes te eten en water in geslagen (dit keer genoeg, namelijk 2 liter). De terugweg ging eerst langzaam wat omhoog om vervolgens lekker hard (40+ km/h) naar beneden te gaan. We kwamen over verschillende wegen, variërend van heuvels, bos en provinciale wegen, al met al een zeer mooie route. Bij Zwolle hebben we afscheid genomen van Paulus en zijn we verder omhoog (lees: Noordelijk) geklommen richting huis. Het weer was minder warm dan de heenweg, maar echt koud werd het niet. Het zonnetje kwam zelfs rond het middaguur nog even doorbreken. Onderweg moesten we zelfs nog even (gedwongen) stoppen omdat de koeien van de stal naar de wei moesten... uiteraard over het fietspad (levert wel leuke beelden op, zoals geïnteresseerd kijkende koeien). Het tempo zat er lekker in. We hadden iets meer wind mee dan op de heenweg, toen was het na Zwolle stevig aanpoten. Maar bij Meppel sloeg het noodlot voor Georg z'n Mango toe. We gingen een brug over, volgden het fietspad naar rechts en Georg dacht... ik ga hier (over het gras) rechtdoor... net als vorig jaar. En toen plotseling... BOEM! Hij stond stil en lag op z'n zij. De gemeente had in al haar wijsheid besloten om het afgelopen jaar een greppeltje te graven en daar geen bord bij te plaatsen. Gelukkig was met Georg alles goed, alleen de Mango had een behoorlijke deuk en scheur(en) opgelopen. De boel was makkelijk uit te deuken en er was geen structurele schade, waardoor we (nadat we bijgekomen waren van de schrik) weer verder konden. Bij Eelderwolde, waar ik de heenweg ook aangehaakt ben, heb ik afscheid gekomen van m'n fietsbuddies om vervolgens het laatste stukje naar huis solo af te leggen.

Het laatste deel van de tocht staat er helaas niet op (technische storing).

Het hele weekend heb ik zo'n dikke 19,5 uur op de ligfiets gelegen en heb ik iets meer dan 425 km afgelegd. Dat is meer dan ik gemiddeld in een maand doe. Ik vind het een goede voorbereiding voor m'n plannen voor volgend jaar (binnen kort meer informatie hierover).

Foto's zijn er ook gemaakt door mij...

En het filmpje is ook weer van de partij.

Voor meer foto's, filmpjes en blogberichten van andere liggers, bekijk onderstaande links.