mei

Afgelopen week (van zondag t/m vrijdag om precies te zijn) ben ik met De Zeemeeuw mee geweest om lekker te gaan zeilen. Ik ben al een keer eerder mee geweest, maar dat was al weer een tijdje geleden, dus werd het tijd voor een 2e keer.

Nadat ik zondag teruggekomen was van het Bijbelstudie weekend in Maasbommel, kon ik gelijk door naar Harlingen om daar te gaan zeilen. We hadden ook een Bijbelstudie week, met als onderwerp: De Psalmen. Heel interessant, want ik wist niet dat hier heel veel in stond (lees: Nieuw Testamentische waarheden, maar dan verborgen in het Oude Testament). Ik had overlegd of m'n ligfiets ook mee kon op de boot en gelukkig kon dit. Dus ben ik met de trein vanuit Zuidhorn naar Harlingen gegaan (wegens tijdgebrek). Eenmaal aangekomen in Harlingen zijn we (nadat de spullen onder dek gebracht zijn), eerst wat gaan eten. Ik had overheerlijke spareribs... lekker mals met een pittig sausje. Eenmaal terug op de boot was het tijd om een plekje te zoeken voor m'n ligfiets, eentje waar hij niet in de weg zou staan en ook niet beschadigd kon worden. We hebben hem dus rechtop tegen de mast geknoopt (ging prima).

Maandagochtend zijn we vertrokken richting Terschelling. Toen we 's middags aan kwamen was het prima weer. De schipper had de loopplank nog niet uitgelegd of ik stond al klaar met m'n ligfiets om een rondje eiland te fietsen. De foto's staan helemaal onderaan en ik heb uiteraard ook een GPS track opgenomen. De heenweg lekker langs het water met de wind in de rug. Heerlijk zo tegen de 35 a 40 km/h uur, zonder al te veel moeite. Alleen jammer dat er telkens smalle openingen met een wildrooster waren, dan moest ik afremmen. De terugweg lekker door de duinen en het bos, heerlijk zo'n 41,5 km gefietst.

Dinsdag zijn we naar Texel gegaan, maar helaas ben ik hier niet gaan ligfietsen. Het was vies en nat en daar had ik geen zin in. De vriendin van m'n broertje (ze waren beide ook mee) had aan de kade TukTuk autotjes gezien die gehuurd konden worden. Ze waren overdekt, dus was het goed mogelijk om het eiland te verkennen vanuit 'iets droogs'. Helaas was de verhuur dicht en ging het feest niet door. 't Was trouwens ook behoorlijk duur. 99 euro voor een hele dag...

Woensdag hebben we de Waddenzee verlaten en hebben we koers gezet over het IJsselmeer, richting Enkhuizen. Daar aangekomen, stond ik al weer klaar in m'n korte broek en ditto shirt. Water, geld, GPS, camera, etc. mee, en en ritje gemaakt van zo'n 43,5 km. De route liep van Enkhuizen naar Hoorn en dan door vele kleine plaatsjes weer terug (zie GPS track hieronder). Onderweg heb ik trouwens nog een leuke foto gemaakt... nl. die van de Google Street View auto. Als hij mij ook op de foto gezet heeft (vast wel), dan ben ik binnenkort dus (op de ligfiets) te bewonderen op Google Street View.

Woensdagavond was het tijd voor het jaarlijks terugkerende Zeemeeuw Festival. Een soort van Songfestival waar de beste wint (ipv. degene met de meeste politieke invloed). M'n broertje en ik hebben toen onderstaand lied geschreven op de melodie van Crazy Little Thing Called Love van Queen. Ik hoef er niet bij te vertellen dat ik (ook dit jaar) weer gewonnen had.

Varen (op de melodie van Crazy Little Thing Called love - Queen)

Hier op ~ de boot, zijn wij ~ tezamen
En dan ~ van wal, vertrekken we, gooi de trossen maar los.
We gaan varen, een weekje lekker weg op zee.

't Is guur ~ en koud, de wind ~ is razend.
De maat ~ die roept, kom uit de kajuit alle hens aan dek.
Want we gaan varen, een weekje zijn we met u mee.

(bridge)
Eerst een ontbijtje, voedingstoffen voor de dag.
Brood met een eitje, pak je jasje en je dasje en dan kunnen we er tegenaan.

En bij ons op de boot, aan dek, wordt hard ~ gewerkt.
Hier op ~ dit schip, trekt men aan de touwen gaat het zeil omhoog.
We gaan varen, een weekje met de Zeemeeuw mee

(instrumentaal)

(vocaal)
En bovendien op het dek ~ is het, de wil ~ van de schipper's knecht.
Trek hier, kijk uit, 8-8-9 zet dat touw maar vast.
Want we gaan varen (op de baren), we zien wel waar de wind ons brengt.

(bridge)
Dan wordt het later, en dan gaan de remmen los.
Soms met een kater, een biertje hier een whisky daar, doe mij maar een appelsap.

En dan komen we aan, op de wal, we zijn ~ weer in Harlingen
of zoals, men dat noemt, de drank is in de man en wat zijn we dan?
Aangeschoten, aangeschoten aan de wal.

Donderdagavond werd er niet gefietst, we lagen nl. voor de Lorens Sluizen voor anker. En aangezien ik geen waterfiets heb, alhoewel sommige best wel een handje wouden helpen om d'r eentje van te maken, heb ik dus niet geligfietst. Omdat we voor anker lagen moesten we ook om de zoveel tijd naar boven gaan om te kijken of we nog op dezelfde plek liggen en niet afdreven. Dit doe je door op dek te gaan staan op een vast punt en dan 3 andere punten aan de horizon (bv. lichten oid.) te pakken. Blijven deze 3 punten op dezelfde plek, dan ligt de boot ook 'stil'. Ook moest het anker geïnspecteerd worden of de ketting nog wel strak lag.

Vrijdag hebben we het dek geschrobd, want de boot moet natuurlijk ook weer schoon opgeleverd worden voor de volgende groep. Hierna zijn we terug gevaren naar Harlingen. Op de motor, want veel wind stond er niet (nou ja, iig. niet in de juiste richting). Nadat alle spullen ingepakt waren en er 'schoon schip' gemaakt was, was het tijd voor afscheid. En daarna heb ik m'n tassen (zo'n 17 kg aan spullen, hoe verzin ik het) aan m'n ligfiets gehangen en ben ik vertrokken richting huis.

Onderweg kwam ik langs/door Leeuwarden, dus dacht ik: ik breng even een bezoekje aan de winkel waar ik de ligfiets weg had. Ze was druk bezig toen ik binnenkwam. En toen we aan de praat raakten kwam er weer telefoon tussendoor. Of ik ook een ijsje wou (vroeg de eigenaresse), daar zeg ik geen nee tegen. Het ijsje werd meegenomen door een andere klant wiens ligfiets in de werkplaats stond.

Na Leeuwarden ben ik weer verder gegaan langs en door allemaal kleine weggetjes/dorpjes. Een hele mooie route, zonder veel verkeer. Eenmaal vlak bij huis, had ik honger en besloot nog een klein ommetje te maken langs de snackbar. Heerlijk zo'n bord patat met frikadel speciaal en pikanto... hmmm, dat ging d'r wel in na dik 84 km fietsen.

Bekijk album

Thuisgekomen heerlijk de spullen aan de kant gegooid en een warme douche genomen... om daarna terug naar de winkels... m'n 1,5 maand geleden bestelde Humax iHDR-5050C was binnengekomen. 's Avonds toch nog de puf gevonden om de kast leeg te trekken, alles om te stekkeren en het apparaat aan te sluiten. 'k Heb 'm nu een paar dagen staan en 't is een toppertje.