mei
16

Vandaag heb ik wat aan m'n ligfiets geknutseld, want morgen heb ik m'n allereerste ligfiets-wedstrijd op de baan van Trias in Den Haag.

Aangezien een kettingbladbeschermer verplicht is bij wedstrijden heb ik deze maar aangeschaft. Maar dat was nog niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Ik ben verschillende winkels bij langs geweest, maar ze hadden niet echt wat ik zocht (plastic rommel of het paste niet). Via internet ben ik bij een aantal webshop's uitgekomen die wel wat hadden (oa. 49 en 52 tands). En ik heb het uiteindelijk, afgelopen maandag, bij m'n eigen fabrikant Nazca Ligfietsen besteld (omdat zij het hadden liggen, ik zeker wist dat het 'past' en de prijs was goed, 18,50 euro incl. verzendkosten en montagemateriaal). Zoals gezegd had ik het maandag besteld en meestal is het dan dinsdag of woensdag 'in huis'... maar deze keer niet. Het kwam uiteindelijk op een donderdag en da's best laat voor de post. 'k Maakte me toch een beetje zorgen dat de kans zou bestaan dat ik niet met de wedstrijd mee kon/mocht doen, maar uiteindelijk kwam 'ie toch binnen en heb ik 'm gemonteerd. Het was een hele krappe bedoeling, aangezien ik een 50 tands voorblad had en dit een 52 tands beschermrand was. Op de 3e foto kun je ook zien hoe weinig ruimte er tussen beschermrand en derailleur zit. Maar na het verstellen van eea. paste het net (nog geen millimeter over).




De kettingbladbeschermer was donderdagavond gemonteerd, maar er moesten nog een aantal klusjes gebeuren. Zoals het verwijderen van de bagagedrager (ding gebruik je tijdens een wedstrijd toch niet). Dat heeft 2 voordelen: 1. het scheelt gewicht (en dus snelheid) en 2. ik kan m'n zitting nu op de laagste stand zetten, zonder dat m'n achterlicht/spatbord in de knel komen.





Nu was de ketting aan de beurt. Ik heb 'm schoon gemaakt met een oud t-shirt en daarna opnieuw gesmeerd. Tjonge jonge, wat een zwarte troep zat er op die ketting. Gelukkig is 'ie nu 'mean and clean'.



De wedstrijd van morgen duurt 1 uur en dan krijg je ook wel eens dorst. Om de nodige vloeistoffen aan te vullen kun je een pitstop maken, maar daar win je geen wedstrijden mee. Dus moet er water op de ligfiets meegenomen worden. En wat is daar de meest handige methode voor... een Camelbak (lees: drinkzak). Ik heb zo'n 2 a 3 weken geleden een Camelbak Unbottle 3L gekocht met 2 sjorbanden van 1,5 meter lang. Waarom zo lang, hoor ik je denken. Nou als ik m'n banaantassen aan m'n fiets heb hangen, kan ik de sjorbanden daar nog om toe krijgen (lengte van 1 meter is te kort). En waar moet je zoiets nu bevestigen? In eerste instantie dacht ik aan het zelfbouw project van Maarten Sneep, maar helaas was de zak van 3 liter is helaas te groot om onder het zitje te plaatsen. Gelukkig ben ik niet voor 1 gat te vangen, want ik had ook m'n tasafhouders nog op de fiets zitten. Daar kan prima zo'n waterzak tegenaan gemonteerd worden. En na het testritje (zie onderaan dit bericht), kan ik melden dat naarmate de zak leger wordt (lees: je er uit drinkt), hij niet naar beneden zakt. En bij het mondstuk heb ik ook nog de Camelbak Camel Clip zitten. Hiermee kun je 'm aan je shirt vastmaken en is het mondstuk altijd binnen handbereik. Gebruik je 'm even niet (lees: je staat naast je fiets en ligt er niet op), dan zet ik 'm vast aan de bovenkant van m'n zitje (zie foto 4).




Het laatste klusje wat ik gedaan heb is het oppompen van de banden (er zat nog maar zo'n 4 bar in) tot 6 bar (het maximum). Het rijcomfort gaat daarmee niet echt omhoog (ook niet al te veel omlaag trouwens), maar met het gladde asfalt van de Trias baan win ik er toch weer een paar km/h uur mee, denk ik. Ook de luchtvering heeft nog een beetje extra lucht gekregen en ik heb hem stugger gezet (handig zo'n verstelbare luchtvering). Hierdoor zal de fiets (volgens mij) minder deinen bij de trapbeweging. Vering heb ik nl. toch niet nodig op het strakke circuit in Den Haag.

Toen alles achter de rug was heb ik even een klein (test)rondje van een kleine 20 km gefietst om te kijken of alles nog werkte en hoe het fietste. Ik kan melden dat alles in orde is en dat m'n ligfiets er klaar voor is. Vanavond niet te laat gaan slapen zodat ik morgen goed uitgerust ben. Ik ben d'r klaar voor...!

3 reacties

marcel beekmas ( beekie )'s picture
marcel beekmas ( beekie ) (niet geverifieerd)
heeeeeeeeeeeeel veel suc6

heeeeeeeeeeeeel veel suc6 morgen he!!!!

Maarten Sneep's picture
Maarten Sneep (niet geverifieerd)
Het verwijderen van de

Het verwijderen van de spatborden is ook nog een optie. Meer ingrijpend is het vervangen van je stuur door een smaller exemplaar, het weglaten van de banaantassteunen, en het vastzetten van de vering. Vraag Peter Haan maar eens wat je nog meer kunt doen.

Maarten

XL-Network's picture
XL-Network (niet geverifieerd)
@Maarten: ik weet het, die

@Maarten: ik weet het, die jongen sloopt zo'n beetje alles wat niet vast zit en niet nodig is van z'n fiets. M'n vering kan ik ook vast zetten (is instelbaar), krijg je hetzelfde effect als de vering vervangen door een staafje. De Fuego kan ook nog wel wat smallere/snellere banden gebruiken denk ik, want nu zitten er 44mm Schwalbe Marathon Racers onder (wel race, maar niet zo snel als echte racebanden volgens mij).

Ach d'r is zoveel meer wat je kan doen om sneller te gaan, bv. heel hard trainen Wink Ik heb niet de illusie dat ik eerste wordt, 'k probeer gewoon geen laatste te worden. Ik vermoed dat ik ergens onderaan eindig (en da's prima).