mei
18

Afgelopen zondag waren we met z'n vijven in de VW van onze slag Marco naar Delft gereden om daar de Proteus-Eretes in 't Lang (PEiL) te roeien. Met startnummer 328 zouden wij in het HB4+ veld om 17:45 uur starten. Maar voordat het zover was moest ik zelf naar de stuurliedenvergadering (aangezien ik als 'ballast' in de boot zou zitten). En daarna moest de boot opgeriggerd worden (lees: de metalen armen waar de riemen in zitten aan de boot bevestigen). Ze hadden verschillende (tijdelijke) vlotten gemaakt en die van ons (inclusief botenwagen) stond aan de andere kant van het kanaal. Om niet een heel eind om te hoeven lopen hebben ze een tijdelijke stellage gemaakt om op de brug te komen.

Toen de boot eenmaal klaar was om het water in te gaan moesten we eerst nog zo'n 10 a 15 minuten met de boot in de handen staan wachten... er waren namelijk nog een boel boten die uit het water moesten (van het vorige blok) en ook een boel die in het water (van ons blok). Maar toen we eenmaal op het water waren konden we beginnen aan het oproeien... 4,5 kilometer, want zo lang was de wedstrijd. Ik had me voorgenomen om nog even wat oefeningen en sprintjes tijdens het oproeien te doen, maar het was zo druk op het water dat dat praktisch onmogelijk was. Dan maar op goed geluk en focussen op gelijk en netjes roeien.

Eenmaal bij de start aangekomen hebben we rondgemaakt en zijn we aan de andere kant van het kanaal gaan wachten tot we konden vertrekken. Maar het duurde maar en het duurde... Wat bleek, d'r waren een aantal van die plezierjachtjes (je weet wel, diezelfde mensen die op zondag ook de weg op gaan) die de heleboel blokkeerde. Enfin, toen ook die door het veld waren konden we na, ik denk, een dik uur eindelijk vertrekken. Ondertussen hadden we (en dan heb ik het vooral over, mezelf, de stuur) goed koud gekregen. Gelukkig konden de roeiers zich lekker warm roeien. De stuur is ondergeschikt aan dit soort dingen (vind ik).

Bij het passeren van de voorstart zijn we in 10 halen op gaan bouwen naar wedstrijdtempo. Er stond een redelijke zij-/tegenwind en ik hield bakboordwal aan om een beetje van de hoge wal te profiteren. Alleen kwam ik op een bepaald moment iets te dichtbij, de roeiers werden nerveus. Dat kunnen we niet hebben, dus even een metertje extra afstand gehouden. De boot die achter ons startte heeft ons al redelijk vlot ingehaald (zij zijn dan ook 3e geworden) maar de boot die 2 plekken voor ons lag kwam steeds dichterbij... een teken dat we niet laatste werden. Toen ik in de verte de finish zeg, riep ik: "okay, mannen, nog een paar lange nette halen en dan zijn we d'r". Zo af en toe tijdens de race versnelde het tempo van de boot waardoor er minder netjes geroeid werd. Daarom: tempo laag, lange halen en stevig trappen.

Na het opladen van de boot nog even snel naar binnen gegaan om de uitslag te bekijken. Een 8e plek van de 11 deelnemende ploegen (eigenlijk 14, maar 3 hebben niet geroeid / kwamen niet opdagen). Het was al laat (ook door het oponthoud bij de start), dus zijn we niet gebleven voor een biertje en een burger. Daarentegen zijn we onderweg even bij een wegrestaurant gestopt. Dat ding wat, volgens mij bij de A6, over de weg hangt en beide weghelften met elkaar verbind. De keuken ging net dicht (ze waren al aan het schoonmaken), maar er was nog wel wat kip met frietjes verkrijgbaar.

Na een lange dag weer heerlijk rond middernacht in m'n bedje gekropen, want de dag erna moest er weer gewerkt worden. En ben je benieuwd naar de uitslagen, kijk dan even in onderstaande bijlage.

BijlageGrootte
uitslagen-peil-2010.pdf1.23 MB