Twee weken geleden, tijdens Cycle Vision, heb ik de Sinner velomobielkap in mijn handen gekregen en mocht ik hem zo'n anderhalve week testen (nog vlak voordat ik mijn fiets heb verkocht). Bij deze ga ik een poging doen om mijn persoonlijke mening hier over te geven. Gedeeltelijk zal dit over een velomobielkap in het algemeen zijn en soms over de kap van Sinner zelf. Daarnaast heb je nog een race-/toerkap van velomobielonderdelen.nl. Deze heb ik niet kunnen testen.
Zoals je kan zien is deze kap gemaakt voor een Mango en ziet hij er netjes afgewerkt uit. Degene die ik had was in het donkerrood afgewerkt, standaard zijn ze in het zwart (heb afgelopen weekend zelfs al een geelgespoten versie gezien). De kap is hij ook te gebruiken met een Quest of Strada, maar dan hou je wel ruimte over tussen de 'muts' en de kap. Niet zo'n probleem, want dat zorgt er volgens mij voor dat je een luchtstroom langs je hoofd creëert.
Ik heb dus zoals gezegd de kap anderhalf week kunnen testen en tijdens deze periode is het erg warm geweest. Als je dan met gesloten vizier rijdt vind ik het naar mijn idee te warm in de fiets. In die periode heb ik dan ook met de rits van mijn shirt helemaal open gereden en bij thuiskomst liep het zweet soms letterlijk in stroompjes naar beneden. Leuk als je in een sauna zit en handig voor in de winter, maar als het erg warm is mag het vizier wat mij betreft open blijven. Met open vizier is het prima te doen en zal het niet veel warmer zijn dan zonder kap.
Tijdens deze periode heeft het ook een dag of twee flink gewaaid en je merkt dat de fiets dan iets gevoeliger is voor zijwind. Hij wordt niet onhandelbaar, maar je moet wel blijven opletten. Ook omdat je snelheid vaak ongemerkt hoger licht moet je oppassen in bochten. Je komt al snel aangefietst en als de wind dan verkeerd staat heb je kans om om te slaan. Geen nadeel van de kap, maar hou er rekening mee.
Dan de snelheid. Die is absoluut hoger. Ik merk zelfs verschil tussen het vizier open en dicht. Als ik hem dicht doe merk je gelijk dat je lichter fietst. Tijdens een van mijn woon-werk-ritjes ben ik met een gemiddelde snelheid van 41,1 km/u naar huis gefietst (mijn snelste rit ooit). Al moet ik dan wel zeggen dat ik het toen ook erg warm had (lees: een waterval op mijn borstkas ). Gemiddeld genomen zou ik zeggen dat de kruissnelheid zo'n 5 km/u hoger ligt.
In de regen heb ik de kap helaas niet kunnen testen want het was in die periode helemaal droog. Maar ik kan me zo voorstellen dat je voor 99% droog zit. Alleen een verdwaalde druppel die via de zijkant of onder het vizier door kan komen. Niet hinderlijk lijkt me. Hoe het met de druppels op het vizier en het zicht hierdoor gesteld is kan ik niet beoordelen.
Wel had ik tijdens mijn ritten wat 'pech' met de kap. Zo gingen er drie van de bevestigingen van het klittenband los waardoor de kap minder goed vast zat (zou volgens Sinner niet mogen). En gingen er tijdens één rit beide boutjes los die het vizier op z'n plek hielden. Een leuke ervaring als je ineens een koud stukje metaal je shirt in voelt verdwijnen op hoge snelheid . Gelukkig bleef het vizier wel keurig op z'n plek. Hij bleef alleen niet meer vanzelf open staan. Thuis even weer aangedraaid en verder geen last meer van gehad. Even iets om op te letten dus. Draai ze dus af en toe even weer aan. Dat voorkomt dat het vizier steeds inzakt. Vermoedelijk waren mijn boutjes een beetje 'lam'.
Het zicht rond is eigenlijk prima te noemen. Je merkt eigenlijk niet eens dat er een kap op zit. Alleen in de stad en zo moet je wat beter uitkijken, maar het is sowieso met een velomobiel al uitkijken in een drukke stad. Ook heb je voldoende ruimte voor je gezicht om uit een bidon te drinken (niet gedaan, maar het kan). De twee gaten aan weerszijde van je horen zorgen er voor dat je redelijk contact houdt met de buitenwereld alhoewel je toch wat meer afgesloten zit als dat je 'cabrio' rijdt. De twee gaten zijn tevens voorzien van een schuimlaagje waardoor je oren niet gemarteld worden. Een ander grappig feit is dat ik een keer aan kwam fietsen en mijn fiets prompt het parkeervak voor de auto's in reed. Toen realiseerde ik me pas dat ik met de fiets was en hij onder de trap geparkeerd moest worden.
Conclusie
Zou ik nu zelf met een velomobielkap willen rijden? Nee, in de zomer denk ik niet. Ik vind het gewoon lekker om met m'n kop door de wind te gaan. En ach die paar kilometer per uur minder en wat meer windlawaai maakt me dan ook niet zoveel meer uit. Alleen als het regent en in de winter lijkt het me heel erg fijn, dan zit je lekker warm en droog. Een bijkomend probleem is dat je de kap, in tegenstelling tot het schuimdeksel, niet zomaar even in de fiets stopt. Je gebruikt hem of laat hem thuis.
- ‹ vorige
- 497 van 548
- volgende ›
- XL-Network's blog
- 3308 keer gelezen
- English
2 reacties
Wilfred, mooi terzake geschreven, ik kan mij nu scherper voorstellen hoe het met kap is. Tijdje geleden wel testrit van iemand op inet gezien, vond et geweldig ed, echter waaide zijn vizier steeds open... Beetje jammer...
Ga eind vd maand besluiten wel/geen kap te bestellen...
Grtz,
Grappig dat in een autoparkeervak fietsen, daarvan had ik ook last. D.w.z. ik wil steeds de weg opdraaien met mijn fiets.
Dat boutje van het vizier had ik ook. De eerdere boutjes waren langer en dus gevaarlijke uitsteeksels zo dicht bij je hoofd. Dus nu korter, maar daarmee werkt de zelfborger ook niet zo goed.
Ik heb getracht een nieuwe zelfborgende moer erop te doen. Dat maakte niks uit. Hij moet gewoon een slag strakker, maar dan sluit het vizier net niet helemaal.
Ik hoor meer mensen over hitte in de kap. Het is i.d. warm en soms vochtig, maar veel hinder heb ik er niet van gehad. Ook niet bij 25 graden en klimmen of hoge snelheden. Nu draag ik erg weinig kleding en ben gewend met warmte te werken. Je wordt wel natter van zweet als anders omdat het minder snel verdampt. Maar meer zweten deed ik niet noemenswaardig.
Ik vind het een hele fijne kap in gebruik. Het kontakt met buiten en de ruimte voor me is praktisch. Ik kon zelfs een shirt uitrekken zonder de kap af te doen en gewoon drinken uit een bidon. Ook spiegels of de lamp op de spiegel van binnenuit bestellen is mogelijk.
Richting aangeven met je handen door de gaten enz. enz. enz..