jan

Vorig jaar heb ik hem met een leenfiets gereden, omdat mijn eigen fiets nog niet klaar was, maar dit jaar heb ik hem met m'n eigen fiets gereden. Sterker nog, ik hoefde helemaal niet naar de startplek te fietsen. De tocht startte namelijk vanaf mijn eigen huis. Da's makkelijk, dan hoef je niet zo vroeg op. Alhoewel... je moet wel zorgen dat als de mensen komen alles netjes is en er koffie en thee klaar staat. Ook had ik wat fietsers die van ver kwamen (Almere, Nijkerk, IJsselstein en zelfs Linschoten), die mochten lekker een dag eerder komen zodat ze niet al te veel kilometers op 1 dag hoeven te doen en heel vroeg moeten vertrekken, en misschien nog wel belangrijker, niet al te laat weer thuis zijn. Ik had 5 logees in totaal de eerste dag: Jolanda D., Hankie B., Theo van G., Maarten S. en Bert van V. Gezellig druk dus. Gelukkig was er genoeg ruimte voor iedereen zijn/haar slaapmatje.

's Ochtends er uit, lekker ontbijten en de koffie klaar zetten want zo tegen 10 uur zouden de eerste gasten komen. En ja hoor, rond die tijd druppelden ze stuk voor stuk binnen. Ik had in eerste instantie gerekend op zo'n 18 mensen, maar toen ik 's ochtends nog even op de site keek waren dat er 25 geworden. Ja, zoveel stoelen heb ik niet. Uiteindelijk kwam het eindgetal uit op 22 velonauten en daarmee waren alle stoelen (inclusief de geleende stoelen) allemaal bezet. Na de koffie et cetera was het tijd om zo rond 11 uur te vertrekken, maar we misten nog steeds 2 rijders. Peter H. en David H. kwamen uit Assen, waar de tocht vorig jaar gehouden is, en waren (zoals gebruikelijk) wat later. Onderweg hadden ze wat pech gehad met kettingen en dergelijke. Maar toen ook zij gearriveerd waren en hun kop thee naar binnen hebben gewerkt konden we vertrekken.

Anton L. en ik hebben een week eerder de route al voorgefietst en we hadden er een paar leuke 'hindernissen' in gezet om het interessant te houden. De route ging over verschillende soorten wegen, van provinciale wegen tot fietspaden door 'moerasachtig' gebied en nog smallere fietspaden door het open veld. Ook een enkele hoge brug en een setje klaphekjes mochten natuurlijk niet ontbreken. De brug was nog best een obstakel (had ik vorige week al gemerkt), maar in de laagste versnelling en goed trappen kom je beetje bij beetje toch boven. De klaphekjes werden vriendelijk opengehouden door een toevallige voorbijganger en afgezien van dit soort ongemakken zijn er geen brokken gevallen. Nou ja, Harry L. had wel 2 lekke banden en bij David H. deed de ketting moeilijk. Oh ja, er was een soort van 'probleem'. Na een aantal kilometer gaf mijn fietscomputer (de Garmin Edge 500) aan dat ik al meer dan 350 kilometer gefietst had. Dat klopte natuurlijk niet. Hij berekend de afstand en snelheid op basis van GPS en daar zal vast een hikje in gezeten hebben.

Dan over de pitstop halverwege. In Molenrij zijn we bij Eric van der H., ook ligfietser, gestopt om weer wat op krachten te komen. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook wel wat lustte. Daar aangekomen paste alle 21 velomobielen (1 iemand is vlak daarvoor afgehaakt richting huis) prima op de oprit. Bij mij was het een beetje her en der verspreid, maar goed. Bij binnenkomst was de hele keukentafel bedekt met allerlei lekkers. Soep, knakworstjes, broodjes met beleg, fruitsalade, diverse soorten drinken en toetjes. We konden onze buikjes lekker rond eten en dat gaf een goede bodem voor de tweede helft van de tocht. Eric (en z'n vrouw), nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en het lekkere eten.

Bij terugkomst op de startplek zijn een aantal direct naar huis gegaan en zijn een aantal nog naar binnen gegaan voor een kopje koffie of thee. Nu was er gelukkig genoeg ruimte om breeduit te zitten. Maar langzaamaan verlieten ook deze fietsers de woning om weer richting huis te gaan. Hankie B. en Maarten S. gingen samen met Jos H. en de auto met aanhanger mee naar huis. De overige drie logees bleven noch een nachtje om de volgende ochtend te vertrekken. Als laatste 'vertrekkende' bleef er nog een iemand over. Degene die 's ochtends al zo'n 120 kilometer gefietst heeft om hier te komen en na de tocht ook weer naar huis moest. Wie...? Ymte S. natuurlijk. Die doet even 300+ kilometer op een dag.

's Avonds op de bank nog lekker genoten van een kopje thee en het immers populaire programma Boer zoekt Vrouw. Nog wat gekletst over brevetten en zo (misschien dat ik die ook eens moet gaan doen) om vervolgens rond half 11 het warme bed op te zoeken. Twee van de drie hadden de volgende dag nog een lange reis voor de boeg (ongeveer 150 en 220 kilometer). 's Ochtends ging de wekker dus al om half 7. Genoeg brood gesmeerd voor onderweg, banaantje mee en zodra het licht werd vertrekken. Even later ben ik ook gegaan, ik moest om 9 uur weer op mijn werk zijn.

En dan rest ons alleen de foto's en de route nog. Die zijn hieronder te bekijken. Evenals wat links naar foto's, filmpjes en verslagen van andere deelnemers.