jun
27

Afgelopen weekend ben ik naar FlevOnice in Biddinghuizen afgereisd voor Cycle Vision 2011. Twee jaar geleden ben ik ook al op dit evenement geweest, alleen was het toen helemaal aan de andere kant van Nederland (Tilburg) gehouden. Deze keer heb ik niet meegedaan met de wedstrijden vanwege een blessure aan mijn rechter pols, maar heb mezelf het hele weekend als vrijwilliger ingezet.

De heenweg ging op zich voorspoedig, totdat een automobilist mij rechts inhaalde en met minder dan een meter afstand zijn auto voor die van mij 'gooit'. Een fraaie actie die niet zou misstaan in het televisieprogramma Wegmisbruikers!.

Eenmaal aangekomen snel wat gegeten in het restaurant wat daar was om vervolgens door te rijden naar het Test Centrum Lelystad. Een kombaan van 2850 meter lang en een helling van 60% in de bochten. De fietsers zullen daar met hun (relatief lage) snelheid niet komen, maar de veiligheidstruck van de RDW die ons naar de eerste bocht bracht (ik was namelijk een baanbewaker) ging even bovenaan de kom staan. Ik moest mijn best doen om niet over de persoon naast mij te vallen. Een heel eng gevoel, dat de auto zomaar om kan rollen (iets wat gelukkig niet gebeurde). De twee 1-uur tijdritten gingen relatief snel voorbij. Geen bijzonderheden te melden, tja... het is gewoon een uur heel hard rondjes rijden.

Bij terugkomst in Biddinghuizen snel de tent opgezet en nadat ik nog even wat bijgekletst heb met wat bekenden het warme bed opgezocht. Aangezien ik met de auto was kon ik de grote vierpersoonstent, dikker slaapmatje en kussen meenemen. Heerlijk al die ruimte en comfort, maar het is wel een put werk om allemaal op te zetten. En dan ben je raak je je uitgeleende hamer ook nog eens kwijt.

Zaterdagochtend was er voor de vrijwilligers gratis ontbijt (net als alle overige maaltijden). Daarna even gekeken bij het criterium en steps. Vooral dat laatste was best spectaculair. Ze moesten met ploegjes van drie personen een estafette over een 400 meter baan doen. En doordat het druk en regenachtig was leverde dat ook diverse valpartijen op (zie foto's onderaan). Na de lunch ben ik eerst naar de lezing van Paulus den B. geweest over de (on)zichtbaarheid van (lig)fietsers en wat je hieraan kan doen. Daarna was het de beurt aan Anton L. en mijzelf (aka. Buurman en Buurman) om iets te vertellen / laten zien over het onderhoud en afstellen van je fiets. Daarna was het de beurt aan Maarten S. om de fietsrouteplanner van de Fietsersbond te laten zien. En als laatste lezing ben ik nog even wezen kijken bij de technische presentatie van VeloX (de fiets waarmee ze 133 km/u willen gaan rijden). Na het avondeten ging Wim Schermer nog iets vertellen over het stiller, comfortabeler en sneller maken van een velomobiel. Ook liet hij daarbij zijn nieuwste racekap zien. Daarna waren Anton en ik weer aan de beurt en sloot ik af met iets te vertellen over mijn reis naar Amerika. Nog even wat 'reclame' gemaakt voor mijn sponsoring van Villa Joep. Momenteel staat de teller op € 540,- maar dat moet natuurlijk boven de € 1000,- komen.

Zondagochtend weer vroeg van bed (lees: 7 uur) voor het ontbijt om vervolgens achter de transponderuitgiftetafel te gaan zitten. Er gingen wel een aantal dingen mis, maar dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Ook een goed leer voor de volgende keer. Daarna 's middags voor de derde keer onze workshop gegeven om vervolgens te kijken bij de 3-uur race. Het weer was, in tegenstelling tot beide dagen hiervoor, goed warm. Dit zorgde wel voor een droog circuit, maar ook voor meer hitte tijdens het fietsen. Je moest je kop er goed bij houden wil je niet ergens tegenaan rijden. En dat laatste gebeurde in de bocht vlak voor mijn neus. Een gele Milan kwam met een te hoge snelheid de bocht in vliegen, kwam op twee wielen te staan en kon hem niet meer op de baan houden. Een aanrijding met een paaltje langs de buitenkant van de bocht zorgde ervoor dat er een flink gat in de fiets kwam en hij een kwartslag draaide. Gelukkig kwamen er geen andere rijders aan op dat moment. De bestuurder kon gelukkig zonder al te veel ernstige verwondingen uitstappen en zelf naar de EHBO lopen terwijl de baanbewaking de fiets buiten het parcours zette. Alleen een open elleboog en blauwe plekken op zijn schouder waren het gevolg. Je kon merken dat alle deelnemers de eerste paar ronden erna toch een stuk langzamer gingen om niet hetzelfde lot tegemoet te gaan. Aan het einde van de dag mijn tent weer ingepakt en nog even wezen zwemmen in het meertje midden in her parcours (ideetje van Kees van M.).

Onderweg naar huis kwam ik NOG een automobilist tegen die de politie graag zouden willen aanspreken op haar gedrag. Ik hoef over onderstaand fragment niet veel te zeggen denk ik. De beelden spreken voor zich.

Het was weer een geslaagd weekend vol met ligfietsplezier en (her)ontmoetingen met mensen die je via de mailinglijst of Twitter spreekt. Ik heb onder andere met Pat Franz van TerraCycle gesproken en als ik over vier weken naar Amerika vertrek ga ik ook zijn fabriek bezoeken (die zit in Portland). Het enige wat mij nog rest zijn de foto's. Het zijn er een heleboel geworden (met name door de vele wedstrijdrijders). Overige verslagen, foto's et cetera kun je op de ligfiets.net site vinden.

4 reacties

Georg's picture
Georg (niet geverifieerd)
auto's een bedreiging!

Ik zou de webcam maar eens uit zetten, als je alle video's achter elkaar bekijkt....bijvoorbeeld op je youtube...dan wordt je niet blij. Maar die camera is een mooi ding! Leuk om te kijken!

Gerard's picture
Gerard (niet geverifieerd)
Buurman en Buurman was leuk :-)

Ik heb genoten van de Buurman en Buurman sessie. Ongedwongen, gezellig en bovenal nuttig Smile (En dat allemaal achter de garderobe tussen de kluisjes Smile

Nog bedankt Smile

Marc van Waardenburg's picture
Marc van Waardenburg (niet geverifieerd)
Prachtige foto's, Wilfred,

Prachtige foto's, Wilfred, dank! Geeft me wel een beetje het gevoel dat ik er te kort ben geweest (alleen zaterdag een uurtje of 5 rondgelopen, 't was mijn eerste CV).

Ik ga er maar eens over nadenken om er volgend jaar wat langer aan deel te nemen, misschien wel als vrijwilliger of zelfs aan een wedstrijdje deelnemen.

Alvast veel plezier bij ROAM gewenst!

petje's picture
petje (niet geverifieerd)
Rijd je een keerje netjes op

Rijd je een keerje netjes op de weg met je velodinges i.p.v. op een fietspad, krijg je dat weer. Gaat toch wel hard zo'n ding!

Groeten van Patrick