dec
4

Gisterochtend in alle vroegte richting Groningen gereden om mijn auto bij Anton L. te parkeren om zodoende de fiets te pakken en door te fietsen naar onze roeiclub. Daar zou ik om 9 uur een damesploeg sturen. Maar vlak voordat ik bij Anton aankwam kreeg ik een telefoontje dat het niet door ging vanwege de harde wind (later bleek er ook een vaarverbod te zijn). We konden dus eerder dan gepland richting Dronten rijden voor een QuestXS-proefrit. Maar eerst nog even rustig zitten met een kopje thee.

De heenreis was onstuimig vanwege de harde wind en de regen. Ieks! Als het weer maar iets beter wordt als we gaan fietsen. Peter H. zou ook met zijn nieuwe go-one Evo K richting Dronten rijden, maar liet ons weten dat hij een rondje om Assen ging fietsen vanwege het weer. Jammer. Geen vergelijking tussen de Evo K en de nieuwe Velomobiel.nl QuestXS.

Na een klein anderhalf uur en 125 kilometer in de auto waren we op plek van bestemming. De QuestXS stond al buiten te wachten, maar werd al snel naar binnen gezet om de trapafstand goed te zetten. Op de foto's vond ik de fiets een grote 'muts' hebben, maar in het echt valt dat mee. Sterker nog, ik vind de fiets erg geslaagd. Mooier dan de gewone Quest en zeker mooier dan de Strada (die kan me niet echt bekoren). Ik hou gewoon van simpele en ronde vormen (net als bij een vrouw). Nadat Anton de fiets 'aangetrokken had' was was het mijn beurt om te passen. Dat het instapgat kleiner is is duidelijk. In mijn Sinner Mango+ spring ik zo in, maar bij de XS moet ik iets acrobatischer zijn. Knieën komen klem te zitten en m'n kont lijkt ook te groot. Maar met een beetje oefenen ging het gedurende de dag steeds beter om in en uit te stappen. Dus... omgekleed, spulletjes in de fiets, nog snel even wat eten en dan hup naar buiten. Gelukkig was het gestopt met regenen.

Richting de Ketelbrug gefietst om langs het water richting Lelystad te fietsen. De fiets voelt licht aan en de eerste scherpe bocht het industrieterrein af gaat goed. Wel moet ik wennen aan de grotere draaicirkel. Maar goed, zo'n fiets is natuurlijk gemaakt om hard en rechtdoor te gaan, dus proberen we even een sprintje op het fietspad richting Swifterbant. De wind kwam bijna pal van links en een beetje van voren en ik kon redelijk makkelijk op 42 km/u komen. Bij de Ketelbrug moesten we onder een slagboom door om op de IJsselmeerdijk te komen. Doordat de XS lager is dan de Strada waarmee Anton reed kon ik hier vrij makkelijk onderdoor. Wel even oppassen voor de camera die op mijn helm zit. Deze steekt nogal wat uit (zie foto onderaan).

Langs het water hadden we de wind recht in ons gezicht maar kon ik toch nog 33 km/u uit de fiets halen. Daarna hebben Anton en ik even van fiets gewisseld om te kijken wat het verschil is. Het duurde dan ook niet lang voordat ik Anton kwijt was, want met de Strada moest ik veel meer moeite doen om de XS bij te houden. Snelheid kwam niet boven de 31 km/u en mijn hartslag lag ook dik 5 slagen hoger dan bij de XS. Met de aerodynamica zit het dus wel goed. Alhoewel ik niet zo'n snelle fietser ben was het voor mij goed mogelijk om met de XS in een anders sprint (in het begin heuveltje af met lichte wind mee) de 50 km/u aan te tikken. Om echt iets te roepen over het verschil in snelheid tussen mijn huidige fiets en de XS zou je de fiets een weekje moeten lenen en woon-werk gaan fietsen.

Wat me ook opviel was het geluid. Toen ik de eerste meters met de XS reed viel me op hoe stil deze was. De Strada (en mijn Mango helemaal vanwege de tussenas) was iets lawaaiiger. Met wind mee hoorde je bijna niets. En ook het comfort van de XS is goed. Hij stond op drie Schwalbe Kojaks en de Strada had voor twee dikke F-Lite's. De veeroosters langs de dijk konden met beide fietsen comfortabel genomen worden. In de Strada leken ze, dankzij de dikke banden, helemaal niet te bestaan.

Over het verschil in wegligging en stabiliteit van een normale Quest en de XS kan ik natuurlijk niet veel roepen, omdat ik geen normale Quest heb. Maar dankzij het lage zwaartepunt voelt de XS erg solide en betrouwbaar aan. Anton, die wel een normale Quest heeft, bevestigd dat hij stabieler en stijver is. De XS kan dus zeker meekomen met Mango's en Strada's. Bij Velomobiel.nl hebben ze ook een test gedaan door een bereider in haar eigen Strada te zetten, te kijken waar het kantelpunt ligt en dit bij de XS te herhalen. Conclusie: ze liggen dicht bij elkaar.

Al met al een goede, mooie en snelle fiets, maar hij moest nog wel een test doorstaan. De laptoptastest. Voor mijn werk moet ik soms een laptop meenemen en deze moet natuurlijk wel in de fiets kunnen. En gelukkig ging dit ook. Alhoewel de ruimte achterin wel kleiner is dan wat ik met mijn fiets gewend ben, zou het voor de dagelijkse dingen prima moeten kunnen. En als je meer mee wil nemen, bijvoorbeeld voor op vakantie of het halen van boodschappen, dan kun je er altijd nog een fietskar achter hangen.

Dus. Goed nieuws dus voor de mensen die mijn Mango met zijn vlammen erg mooi vinden. Deze gaat begin volgend jaar in de verkoop. Mijn bestelde QuestXS zou in de eerste helft van 2012 geleverd moeten worden. Tegen die tijd laat ik me wel weer horen.

Velomobiel.nl QuestXS test ride - on the dyke

Velomobiel.nl QuestXS test ride - Anton in the bike

Velomobiel.nl QuestXS test ride - chasing Anton

Velomobiel.nl QuestXS test ride - side by side

Velomobiel.nl QuestXS test ride - man hole

Velomobiel.nl QuestXS test ride - front by front

Velomobiel.nl QuestXS test ride - rear by rear

Velomobiel.nl QuestXS test ride - side

Velomobiel.nl QuestXS test ride - rear

Velomobiel.nl QuestXS test ride - front

Velomobiel.nl QuestXS test ride - Me in the bike

3 reacties

Gerrit Schoone's picture
Gerrit Schoone (niet geverifieerd)
Jammer Wilfred , ik heb net

Jammer Wilfred , ik heb net een nieuwe. maar ik vind vlammetje wel erg mooi.

Theo Z's picture
Theo Z (niet geverifieerd)
Lengte

Pas jij daar in (XS)? Ik had je langer gedacht...

XL-Network's picture
XL-Network
Mijn ego

Ik ben 'maar' ongeveer 1,75 meter. Ik lijk groter door mijn ego... Big smile