In 2007 kwam ik voor het eerst op het idee om eventueel een ligfiets aan te schaffen. Ik ben wat internet sites langs geweest om informatie in te winnen en als eerste leek een trike (2 wielen voor en 1 wiel achter) me wel wat, maar ik was er nog niet helemaal uit. Helaas had ik net de ligfiets opstapdag in Assen gemist, wat een uitgelezen mogelijkheid was om van alles en nog wat te proberen.
Als eerste ben ik bij de Ligfietsgarage Groningen langs geweest om eea. te proberen en om informatie in te winnen. Daar was mijn eerste ervaringen met ligfietsen (vooral van het merk Sinner, wat ze daar verkopen) erg leuk, maar ik wou ook m'n blik verbreden en ben daarom (op aanraden van iemand bij ons op de roeivereniging) naar Leeuwarden geweest waar Liever Ligfietsen zit. Daar heb ik op een zaterdagmiddag verschillende ligfietsen geprobeerd en 3 dagen later op 1 juli 2008 heb ik de knoop doorgehakt en er eentje besteld. Het is een appelgroene Nazca Fuego geworden, een semi-lage racer. Dus niet super laag, maar ook niet al te hoog. Na ongeveer 2,5 maand wachten kon ik hem op 10 september 2008 eindelijk ophalen.
Meer informatie over mijn Nazca Fuego.
Nadat ik ongeveer 9,5 maanden op m'n Fuego geligfietst heb begon het ook een beetje te jeuken. Ik heb ze wel eens voorbij zien razen... en dan heb ik het over die gele bananen, sigaren, torpedo's of hoe je ze ook wil noemen. Zo'n ding heet een velomobiel en heeft een aantal voor-/nadelen ten opzichte van mijn huidige open ligger. Voordelen zijn: in de regen zit je warm en droog, je kan (zonder extra tassen) veel bagage meenemen en je gaat sneller vanwege de aerodynamische vorm. Nadelen zijn er ook: het ding is niet al te goedkoop (meer dan 2x zoveel als m'n Fuego), is zwaarder dan een gewone ligfiets (accelereert niet zo snel) en omdat hij groter is dan normaal (zo'n 2,5 tot 3 meter lang) zijn fietshekjes en scherpe bochten lastiger. Maar ondanks deze (naar mijn idee) kleine nadelen heb ik er op 8 juni 2009 toch eentje besteld. Het is een Sinner Mango+ geworden. De Mango is het kleine broertje van de Velomobiel Quest. Velomobiel.nl heeft het concept verkocht aan Sinner vandaar dat het een andere 'merknaam' heeft. Daarnaast hebben ze de plus-versie bedacht waarbij de 'boog' uit de achterkant gehaald is, zodat er meer bagageruimte ontstaat. Vrijdag 5 februari 2010 heb ik hem opgehaald en heb hem de mooie naam Velox Incendia gegeven.
Meer informatie over mijn Sinner Mango+.
September 2009 heb ik voor het eerst een roeifiets geprobeerd. En dat ging, afgezien van een paar probleempjes, best goed. De eigenaar van die fiets, het prototype van wat nu de Thys 209 is, zei: "als je 'm nog eens wat langer uit wil proberen dan kun je hem wel een dagje mee krijgen". En zo'n 3/4 jaar later heb ik dat dus ook gedaan. Fast forward naar het einde van 2010 en inmiddels is de bestelde fiets thuis afgeleverd.
Meer informatie over mijn Thys 209 roeifiets.
- 11352 keer gelezen
- English