dec
4

Normaliter zou ik om 11 uur in de boot zitten om te roeien, maar omdat er ijs ligt ging dat niet. Dan maar wat ergometeren, minder leuk... maar je moet je conditie toch wat op peil houden. Eerst 5 a 10 minuten opwarmen en dan 3x een serie van 3 minuten V+15, 2 minuten V+10 en 1 minuut V+5. De V is de gemiddelde 500 meter tijd die ik op m'n test van een kleine twee weken geleden gehaald had, namelijk 2:03.8. De +15 is bijvoorbeeld 15 seconden daarboven.

Een ander nadeel van het koude weer is dat de wind ook een stuk kouder is. Ik had dan wel een helm en een Buff (soort 'muts' voor je hoofd) op maar de koude wind wist m'n slaap nog wel te bereiken. Daarom ben ik na mijn bezoekje aan de roeiclub doorgefietst naar Cycle Trend even verderop om iets te halen wat m'n gezicht wat beter afschermde tegen de koude wind. Dit is de Craft Zero Face Protector geworden. Hierbij zijn alleen je ogen vrij (neus en mond kun je ook nog vrij laten trouwens). De verkoper vroeg eerst nog of ik op de fiets was. Na het antwoorden kreeg ik een "zo... bikkel" te horen. Toen ik 'm mijn fiets liet zien snapte hij ook wel waarom. Bij het afrekenen de 'muts' gelijk opgezet en vertrokken richting de Ligfietsgarage Groningen voor een laatste boodschap.

Aangekomen, de fiets voorzien van het deksel, naar binnen gegaan en van Arjen (die daar als enige aan het werk was) een kopje thee gekregen. Hij was bezig met het maken van een drietal velomobieldakjes voor buitenlandse klanten. Tijdens het kletsen over onder andere mijn (hopelijk dit jaar te ontvangen) roeifiets kwam de vraag van Arjen naar voren of een andere (Amerikaanse) klant eventueel ook mijn idee van de vlammen op zijn fiets kon krijgen. Nu heb ik heel lang naar de perfecte foto gezocht en de foto is ook van Shutterstock (een fotosite) gehaald en betaald, dus had ik liever niet dat hij exact hetzelfde design zou krijgen. Maar als het iets in dezelfde style zou zijn (dus wel met vlammen, maar niet zoals die van mij) dan vind ik het geen probleem. Vlak voor vertrek nog een flesje Morgan Blue Syn Lube gekocht aangezien m'n eigen (in februari gekocht) gevallen was en er een scheur in zat (wel afgeplakt met duct-tape, maar dat hielp niet 100%). Buitengekomen had het flink door gesneeuwd en wat mijn zwarte velomobiel voorzien van een mooi wit dekentje. Instappen, dekseltje dicht en na het draaien van nog een paar pirouettes op het terrein weer richting huis vertrokken.

Je merkt dat je met een velomobiel eigenlijk niet veel langzamer bent in de winter dan in de zomer. Het enige wat je wat ophoudt zijn de niet-geveegde fietspaden met behoorlijk wat sneeuw en auto's die maar niet door willen rijden. Voordeel van de winter is in ieder geval dat er minder fietsers op de weg zijn. Maar de fietsers die er zijn letten volgens mij wel minder op, of gaan minder ver aan de kant. Door het laatste moest ik wat uitwijken en knalde in met m'n linkerwiel op een stoeprandje. Gelukkig geen (zichtbare) schade, maar wel een flinke 'bonk' (lees: schrikmomentje). Bij het verlaten van Groningen heb ik dan ook gewoon de hoofdrijbaan gepakt. Even verderop waren kinderen aan het sleetje rijden van een naastgelegen helling. Toen ik voorbij reed kon ik nog net achter me horen: "mooie auto meneer!". Tien tellen later kwam er een automobilist tegemoet die toeterde en een duim omhoog stak. Kijk, de winter mag dan wel koud zijn, maar dit zijn toch hartverwarmende dingen...

Oh ja, nog een laatste ding. Vlak bij huis ben ik nog even langs de supermarkt gegaan voor het avondeten. Toen ik bijna thuis was moest ik nog zo'n 500 meter, maar de brug stond open... en die ging niet meer dicht. Een monteur was al ter plekke en na ongeveer 10 a 15 minuten ging hij heel langzaam weer naar beneden. Toen was ik wel blij dat ik een velomobiel had... Het alternatief was trouwens 10 kilometer omfietsen, ook niet zo'n probleem, maar daar kwam ik juist vandaan.

Onderhoud / kosten: 
Craft Zero Face Protector
Onderhoud / kosten: 
Morgan Blue Syn Lube