jul

Eindelijk vakantie! Na vorige week nog twee dagen te hebben gewerkt heb ik mij woensdag en donderdag voorbereid op de reis naar Wuppertal (Duitsland). En met voorbereiden bedoel ik dan wat boodschappen doen, routes maken, kaarten in de GPS stoppen, dingen klaarleggen, ketting smeren, nieuw setje voorbanden monteren en de fiets schoonmaken en poetsen. Daarnaast lekker op de bank gelegen en lekker ontspannen.

Vrijdagochtend was ik van vakantiespanning al vroeg wakker en ook de hele ochtend was ik onrustig. Ik kon namelijk pas om 12 uur 's middags vertrekken omdat mijn slaapadres in Almelo pas rond 17:00 a 17:30 uur thuis zou zijn (ze moest werken). Het eerste deel van de route was grotendeels bekend en met een windje in de rug ging de reis voortvarend. Op een gegeven moment kwam ik in de buurt van Laaghalen (net na de TT bij Assen) en de route die ik via de planner van de Fietsersbond had uitgezet stuurde mij langs een aantal hekken. Voorzichtig kreeg ik mijn fiets er toch tussendoor. Aan de andere kant van het afgesloten deel stond helaas nog een hek, maar dat was van de zigzag-variant dus betekende dat rechtsomkeert.

Wuppertal 2013 (zig-zag)

Het was die dag best wel warm (zo tussen de 26 en 30 graden Celcius) en ik was wel blij dat sommige stukken van de route lekker door het bos gingen. Het schelpenpad was niet heel snel, maar dat maakte mij niet zoveel uit. Het koelde gewoon lekker af. Een ander leuk ongepland pauzepunt was het pontje onder Rheze. Deze was elektrisch en het dak op het pontje voorzag deze van stroom doordat er zonnepanelen op lagen. Daarnaast was het lekker koel in de schaduw. Zeven minuten relaxen terwijl de plaatselijke jeugd rond om het pontje zwom.

Wuppertal 2013 (pontje)

Na 133 kilometer kwam ik aan in Almelo waar ik twee grote borden met aardappels met rode bieten en vlees naar binnen werkte. Daarna samen nog een filmpje gekeken (The Green Hornet) en heerlijk geslapen.

Wuppertal 2013 (eten)

Zaterdagochtend om even voor half negen vertrokken voor het laatste stuk van 171 kilometer richting Wuppertal. De eerste 50 kilometer nog lekker door Nederland gefietst om bij Winterswijk de grens te passeren. Aangezien ik nog contant geld nodig had ben ik iets van de route afgeweken om dit te pinnen. En aangezien ik toch in Winterswijk was heb ik ook nog even een bezoekje aan ACE Ligfietsen gedaan en een kopje thee gedronken (waarvoor dank), wat gegeten en wat praatjes gemaakt met het personeel en de klanten.

Eenmaal in Duitsland werden de routes toch iets anders. Waar aanwezig fietste je over een los fietspad langs de hoofdweg. En als dat niet voorhanden was werd je over tussendoorweggetjes gestuurd met zo af en toe een stukje fietsen over een 80 km/u-weg. Helemaal geen probleem want het zorgt a. voor variatie en b. de Duitse automobilisten zijn beter opgevoed dan de Nederlandse. Ze houden goed afstand en halen alleen in als het kan. Hulde!

Na 100 kilometer gefietst te hebben (en dus op zo'n 70 kilometer van mijn eindbestemming) was het tijd voor een wat langere uitgebreidere pauze. Lekker bij een plaatselijke bakkerij gezeten en van een kopje pepermuntthee met een lekkere koek genoten. Verder in de route zaten ook meer bekende stukjes. Zo herkende ik het dal langs de Ruhr waar ik 4 jaar geleden langs teruggefietst heb en de beklimmingen die aan het einde van de route zaten. Een leuk stukje was (volgens mij) een oude spoorbaanroute die nu als fietsroute fungeerde. Lekker in de schaduw en licht omhooglopend. De laatste twee kilometer naar het 'kampeerterrein' in Wuppertal waren heerlijk steil, maar met de velomobiel, bagage en de laagste versnelling goed te doen. Kwamen nog even twee mountainbikers naast mij fietsen om een praatje te maken. Het ging hun echter een stuk makkelijker af.

Eenmaal op het kampeerterrein stond mijn jongste broer en mijn kleine neefje Joas al met de caravan en een groot bord eten klaar. Dat ging er wel in. Snel de tent opgezet, gedoucht en daarna naar de eerste Bijbelstudiesamenkomst geweest. Het weer is de afgelopen paar dagen superlekker (rond de 30 graden), maar wel erg warm. Eerder vanmiddag de remmen van mijn velomobiel iets strakker gezet en nu lig ik heerlijk in de schaduw dit stukje te schrijven. Straks nog even wat boodschappen doen in de (vermoedelijk) koele supermarkt. Later deze week nog even zwemen. Kortom, lekker relaxed.

Komende zaterdag vertrek ik richting Bonn om bij Josef Janning (de organisator van Roll over America) te overnachten. Als het weer zo blijft ga ik daar samen met zijn familie BBQ'en. Zondag vertrekken we samen naar Igel om de laatste vijf dagen met de Euro Tour 2013 mee te doen. Een ritje van 180 kilometer met een aantal leuke klimmetjes. Ik ben benieuwd. Begin volgende week meer hierover, nu eerst verder relaxen.