Afgelopen vrijdag was het zover, m'n eerste grote ligfiets tocht. Ik heb al eens eerder 100 km op een dag gefietst tijdens het Rondje Roderwolde en dat was goed te doen (ook al had ik m'n fiets toen nog maar net). Maar nu was het een tochtje van een iets grotere omvang, nl. van 200+ km. Ik had namenlijk dat weekend een Bijbelstudieweekend in Maasbommel (net als vorig jaar) en ik heb besloten, omdat ligfietsen nu eenmaal leuk is en ik het wel een uitdaging vond, om helemaal heen te fietsen. Bij deze een kort verslag van hoe de tocht verlopen is.
Eerst heb ik de dagen vooraf de grote fietstocht een aantal dingen gepland, zoals de route. Want het scheelt enorm veel tijd als je a. een route van tevoren uitzoekt en b. dit met GPS doet ipv. een papieren kaart. Met het laatste heb je nogal eens de kans om verkeerd te rijden en met GPS hoef je eigenlijk alleen maar de lijn op het schermpje te volgen. De routes die ik gebruikt heb (voor Drenthe en Gelderland) heb ik gemaakt met behulp van de fietsrouteplanner van de Fietsersbond. Een geweldig ding, waarbij je zelfs kunt aangeven of je veel of weinig groen wilt, of dat je juist goed wil kunnen doorfietsen. Uiteindelijk kun je de route als GPX exporteren, die je (met behulp van een beetje handige software) op je GPS apparaat kan krijgen. Op die manier is het volgen van zo'n lange route dus een eitje. Dat betreft dus de route voorbereiding, nu alleen nog een lekker nachtje slapen en het avontuur kan van start gaan.
De wekker ging om 5:30 uur en ik stond op om brood te eten (en te smeren voor onderweg). Ik had m'n spullen al in een grote tas naar iemand anders gebracht die ook die kant op ging zodat ik a. het niet mee hoefde te sleuren op m'n fiets en b. dat ook vrij lastig was aangezien ik geen banaantassen had. De planning was dat ik rond 6:00 uur zou vertrekken, maar dat werd ietsje later nl. 6:23 uur.
6:23 tot 8:00 uur (Noordhorn-Smilde)
Het was nog wel goed donker, maar met m'n goede B&M IXON IQ lamp kon ik het toch prima zien. Nadat ik Zuidhorn uit was gereden, kwam ik het eerste probleem al tegen. Er stond een bord dat Leek (daar moest ik langs) niet te bereiken was. Ik dacht ze hebben vast de brug bij Enumatil er uit liggen. Dus verkoos ik om een stukje (ong. 1 km) over de provinciale weg te gaan. Het viel niet mee, want de automobilisten (die er om half 7 al behoorlijk waren) waren niet zo blij met mij en dat lieten ze horen door luid en ook lang te toeteren (of ze wilden me gewoon suc6 wensen, kan natuurlijk ook). Na het stukje provinciale weg, was het tijd om af te slaan richting Leek, maar ook daar stond een bord. Okay, dacht ik, dan waag ik het er gewoon op, waar auto's niet langs kunnen, kunnen fietser misschien nog wel langs. En ik kreeg gelijk, want ze waren met een klein bruggetje bezig, maar hadden voor de fietsers een noodbruggetje er naast gelegd, dat was dan wel zo prettig. Om ongeveer 7 uur was ik in Leek en kwam daar om 7:11 uur een medeligger tegen (rode fiets, of iig. iets roods). Helaas was dat ook de enige die ik in de lange rit tegen kwam. Omstreeks 8.00 uur, kwam ik aan tussen Bovensmilde en Smilde, alwaar ik even langs de kant van de weg iets gegeten en gedronken heb. Ook was er tijd om m'n tenen wat te bewegen, want ze waren behoorlijk koud geworden.
Statistieken voor dit gedeelte:
Afstand: 41,01 km
Gereden tijd: 1:36:02
Gemiddelde snelheid: 25,62 km/h
Maximum snelheid: 32,50 km/h
Gemiddelde cadans: 87
8:10 tot 9:13 uur (Smilde-Havelte)
Na de korte pauze heb ik m'n route vervolgt. Die ging een hele tijd langs het water, helemaal tot aan Meppel toe. Onderweg kreeg ik steeds koudere tenen, die ik op een gegeven moment helemaal (of iig. erg slecht) kon bewegen/voelen. Dat was de druppel, ik heb niets aan bevroren tenen, dus dacht ik na: waar kan ik om 9:00 uur 's ochtends nu m'n voeten warmen. En toen bedacht ik me in eens... een tankstation, die zijn altijd vroeg open, ze zijn warm (nou ja, warmer dan buiten iig.) en je kan d'r een kop warme thee krijgen. Dus ik op m'n GPS het dichtstbijzijnde station opgezocht en dat was toevallig een klein eindje om, namelijk in Havelte. Ik heb daar even m'n schoenen uit gedaan om m'n tenen te laten ontdooien en onder het genot van een kopje warme thee heb ik heerlijk even de krant gelezen. Een half uur later was ik weer helemaal het mannetje en besloot ik verder te gaan.
Statistieken voor dit gedeelte:
Afstand: 28,47 km
Gereden tijd: 1:01:10
Gemiddelde snelheid: 27,93 km/h
Maximum snelheid: 32,50 km/h
Gemiddelde cadans: 90
9:43 tot 11:33 uur (Havelte-Katerveer)
Na de korte pitstop in Havelte, ging het weer lekker door richting Zwolle. Onderweg kwam ik, omstreeks 10.30 uur, langs een klein plaatsje waar ik een bekende geur rook, ik kon het niet plaatsen totdat ik een paar minuten later aan m'n linkerkant een klein fabriekje zag staan met de opdruk "Buisman", het prutje (gebrande suiker) voor in de koffie.
Onderweg was ik bijna uit Zwolle alwaar ik toch wat honger begon te krijgen. En op eens zag ik een bordje "Uitspanning Het Engelse Werk", dus ik linksaf het bordje volgen. En al snel kwam ik in een bosrijke omgeving (met dezelfde naam als het restaurant, of was het nu andersom). Daar heb ik lekker even genoten van een warm kopje erwtensoep met roggebrood en spek.
Op deze foto zie je m'n logboek (een stukje papier en een pen), m'n portemonnee, telefoons, helm en fietscomputer.
Na de soep was het weer tijd om verder te gaan, ik had nl. nog een beste reis voor de boeg en ik was nog maar net over de helft. Op naar de rest van de kilometers!
Statistieken voor dit gedeelte:
Afstand: 39,15 km
Gereden tijd: 1:40:44
Gemiddelde snelheid: 23,32 km/h
Maximum snelheid: 30,40 km/h
Gemiddelde cadans: 86
12:25 tot 13:58 uur (Katerveer-Apeldoorn)
Bij Zwolle was ik de IJssel over gegaan en ben ik verder richting het zuiden gegaan. Het weer bleef goed, de temperatuur was prima te doen. M'n tenen waren nog wel koud, maar gelukkig niet meer bevroren. Zelfs de handschoenen, die m'n handen de eerste paar uren van de tocht lekker warm gehouden hadden, konden uit. De reis verliep voorspoedig en voor ik het wist was ik in Apeldoorn. Daar heb ik nog even wat gedronken uit m'n waterfles die ik mee had en een banaan gegeten. Ook had ik nog een broodje met chorizo en een broodje pindakaas/hagelslag naar binnen gewerkt (net als eerder die dag bij Smilde).
Statistieken voor dit gedeelte:
Afstand: 36,60 km
Gereden tijd: 1:31:30
Gemiddelde snelheid: 24,00 km/h
Maximum snelheid: 36,48 km/h
Gemiddelde cadans: 85
14:10 tot 16:03 (Apeldoorn-Oosterbeek)
Dit bleek het zwaarste gedeelte van de hele tocht te zijn. Er zijn nl. nogal wat heuvels... omhoog, en weer naar beneden en dan weer omhoog, enz. Om gek van te worden, helemaal als je al zo'n 150 km gefietst hebt. Mijn gemiddelde snelheid was hier ook het laagste van de hele tocht, namelijk 20,84 km/h, soms kwam ik maar met 11 km/h de berg op. Ik zat er zo doorheen dat ik bijna de handdoek in de ring wou gooien en het dichtstbijzijnde NS station op wou zoeken om het laatste stukje met de trein te doen. Gelukkig heb ik het niet gedaan want bij Arnhem aangekomen viel het weer wat mee met de bulten. Ik heb zelfs op die heuvels voor Arnhem (langs de A50) een nieuwe maximumsnelheid neergezet, nl. 48,76 km/h. Ik had m'n fiets in de aller hoogste versnelling en trappen maar. Het probleem bij zulke hoge snelheden is dat de wind er voor zorgt dat je ogen gaan tranen en dan zie je niet zoveel meer. Gelukkig was ik al genoeg gewend aan de fiets dat ik met 1 hand m'n tranen een beetje kon wegvegen. Uiteindelijk ben ik bij Oosterbeek (links van Arnhem) een restaurantje binnengegaan om nog even uit te rusten, wat te eten (pannenkoek met appel en ananas) en me klaar te maken voor het laatste stuk. Ik had berekend dat het nog ongeveer 40 km moest zijn. Dat was te doen en gaf me weer goede moed. En dat moest ook wel, want het begon steeds donkerder te worden.
Statistieken voor dit gedeelte:
Afstand: 34,65 km
Gereden tijd: 1:39:45
Gemiddelde snelheid: 20,84 km/h
Maximum snelheid: 48,76 km/h
Gemiddelde cadans: 81
16:44 tot 18:22 uur (Oosterbeek-Maasbommel)
Het laatste stuk, de laatste +/- 40 km... ik was er klaar voor en m'n fiets ook. Na een stukje fietsen ben ik de Neder-Rijn overgestoken en nog een stukje fietsen de Waal, nu was het niet ver meer. Steeds keek ik op m'n GPS om te kijken wat mijn aankomst tijd zou zijn. En dat was hoopvol, ik denk zo rond 18.00 en 18.30 uur. Onderweg had ik tot nu toe eigenlijk alleen maar gescheiden (en veelal geasfalteerde) fietspaden, provinciale wegen met een fietsstrook en fietspaden door de stad gehad, maar nu werd het toch echt landelijker. Smalle wegen met veel modder, kloeten modder en ander glibberig gedoe. En omdat het donker is zie je ook niet alles van ver aankomen. Af en toe lagen er kloeten modder op de weg ter grote van een kleine voetbal. Als ik die te laat zou zien en er overheen zou rijden, dan was de kans groot dat ik zou vallen. Dan maar super-goed opletten, en goed rijden. Het andere nadeel van die landweggetjes was dat er af en toe auto's langs kwamen en omdat ik zo laag bij de grond zit krijg ik ook meer licht van de koplampen in m'n smoel. Daardoor was het bijna een keer fout gegaan doordat ik op het allerlaatste moment een dikke kloet modder zag liggen die ik nog maar net kon ontwijken. Af en toe zat er ook een auto achter me en dat bleef zo, omdat de weg vrij smal was en inhalen erg lastig is (zeker als die domme ligfietser niet aan de kant gaat). Uiteindelijk kreeg ik Maasbommel in het visier, nog 10 minuten zei m'n GPS navigatie, ik zetten nog een klein tandje bij (voor zover dat ging) en met een gangetje van zo'n 27 a 28 km/h pakte ik het laatste stukje over de dijk, met als eindbestemming De Dijkgraaf (de plek waar het Bijbelstudieweekend was). Ik werd steeds euforischer, en begon te schreeuwen: "ja, daar is 'ie, kom op, nog eventjes aanzetten". En toen ik het terrein op reed, m'n fiets door de ingang de zaal in bracht, klonk er een luid applaus van de al aanwezige mensen. Ik had het gered, m'n knieën waren gesloopt, maar ik was er! Niemand kan dit nog van me afpakken!
Statistieken voor dit laatste gedeelte:
Afstand: 38,37 km
Gereden tijd: 1:32:15
Gemiddelde snelheid: 24,96 km/h
Maximum snelheid: 45,18 km/h
Gemiddelde cadans: 86
Ik stalde m'n fiets, pakte alle spulletjes er af en ging eerst eventjes heeeeerlijk zitten met een koel glas cola, dat had ik wel verdiend, dacht ik zo. Na de cola, wou ik me gaan douchen... maar wacht eens even, m'n spullen waren er nog niet. Diegene die ze mee zou nemen was nog onderweg en dat kon nog wel 1,5 uur duren. Daar kon ik niet op wachten en gelukkig was m'n broertje er vrij snel (ong. 30 min. nadat ik er was) en kon ik van hem even wat kleren lenen, zodat ik het luie zweet van me af kon douchen. Wat is dat toch heerlijk, lekker douchen na zo'n grote inspanning. Na het douchen lekker eten en daarna de Bijbelstudie. Na de Bijbelstudie ben ik lekker voor de kachel gekropen en viel ik haast in slaap. Tegen de tijd dat ik weer op wou staan, protesteerde m'n benen (vooral m'n knieën) als een oud wijf. Normaal de trap op komen, richting de slaapzalen, zat er ook niet meer in. Okay, dan maar als een halve zool die trap omhoog. Gelukkig was de volgende dag al een heel stuk beter en 2 dagen later had ik praktisch nergens meer last van. Nou, dat was me het tochtje wel. Ook het Bijbelstudieweekend was goed bevallen, het was alleen jammer dat het zaterdag zo'n beetje de hele dag regende. Dan maar binnen spelletjes doen, 'k had nl. net een nieuw spelletje, Fluxx (een spel waarbij de regels continu veranderen, erg leuk). Na de zaterdagochtend dienst zijn we naar het water onder de jachthaven gelopen en hebben we 2 mensen gedoopt. Erg stoer om in het koude Maaswater gedoopt te worden. We hebben het wel kort gehouden, anders waren de 2 ziek geworden en da's natuurlijk niet zo fijn.
De eerstkomende tijd ga ik denk ik niet meer van zulke grote tochten maken, eerst hou ik het maar even tot maximaal 100 km op een dag (maar ik zeg nooit, nooit).
Als laatste nog even een kleine samenvatting. Zoals ik al zei heb ik er 11:59 uur over gedaan, waarvan ik er 9:01:26 uur gefietst heb. En de totale afstand bedroeg 218,27 km. De gemiddelde snelheid (zelf berekend) over het hele stuk is uitgekomen op 24,19 km/h (toch een prima gemiddelde snelheid over zo'n afstand). Voor de volledigheid heb ik ook een kaartje met de hele route toegevoegd. Het is Google Maps (u allen vast bekend), en je kan dus inzoomen en de kaart slepen).
- ‹ vorige
- 116 van 548
- volgende ›
- XL-Network's blog
- 3337 keer gelezen
7 reacties
Hoe beviel het stuk in Overijssel precies? Ik ben van plan om van Bilthoven naar Groningen te fietsen, en wil daarvoor dezelfde route gebruiken (de andere kant op). Is dat een aanrader, of zou je 't nu anders doen?
Het is prima te fietsen, alleen bij Zwolle moest ik het water oversteken (de Frankhuisbrug) en die is nogal steil (een wandelbrug, met gleuf om je fiets mee te nemen). Het is met een velomobiel iig. totaal niet te doen. Met een normale (lig)fiets wel. Aangezien Overijssel nog niet in de fietsrouteplanner van de fietsersbond zit, heb ik het met Google Maps gemaakt en geëxporteerd, mbv. GMapToGPX (een erg handig tooltje).
Gemakkelijker was het geweest als je niet de Frankhuisbrug over was gestoken maar een meter of 100 verder de volgende brug (Westenholterbrug/Voorsterweg) had genomen. Daar ga je met een steile, maar fietsbare 'slinger' de bult omhoog.
Ga dan over de brug. Aan de andere kant kan je dan via de normale weg naar beneden. Onderaan de wegoversteken, links en direct rechts het Kamperpad op en je zit weer op je route. Maar wel geheel fietsend.
Als je nog een mooi stukje Zwolle mee wilt pakken zonder wezenlijk om te rijden, ga dan in Frankhuis rechtsaf. Volg de weg en je komt op een fietspad uit welke je links neemt (onder het spoor door). Vervolgens ga je met het fietspad mee, de fietsbrug over (links aanhouden).
Onder aan de fietsbrug linksaf, daarna nog een keer links en nog een keer links (fietspad op). Volg dit fietspad en blijf de weg volgen. Ga dan de Boeierweg op. Sluis over en direct rechts het Nilantspad op. Je volgt nu een stukje 'Rondje Zwolle'. Daarna is het rechts aanhouden tot je bij Katerveer komt (vlak nadat je onder de A28 door bent gekomen). Ga de sluisjes van Katerveer over. Zodra je de oude IJsselbrug in zicht hebt, ga je (na het witte huis) linksaf de Katerveerdijk op. Dan kan je ook daar weer je route oppakken de Oude IJsselbrug over.
2 suggesties om wat gemakkelijker door Zwolle te fietsen. De eerste is qua route wat makkelijker, de 2e is wel fraai omdat je daar Katerveer 'meepikt'.
In Hattem kun je trouwens meteen langs het Apeldoorns Kanaal fietsen, dat is een 'snelfietsroute' naar Apeldoorn
Ik ben trots op je! Maar ga nooit meer over provinciale wegen en zeker niet in het donker!!! Vroeg of laat gaat het een keer mis.
Emiel
Een wat late reactie op dit bericht... maar ten eerste: respect!! Misschien een rare vraag, maar kan je de pijn in je knieen beschrijven? Na langere ritten ervaar ik ook pijn, maar volgens mij is dat gewenning en niet de cranck die te ver of dichtbij staat. Bij mij (na een lange rit) pijn op de knieschijven en een erg stijf gevoel (opstaan voel je, de trap op/af etc.), maar na 1 a 2 dagen volledig weg. Herken je dat?
@rob: oef, dat weet ik zo niet meer precies, maar ik denk wel dat het idd. gewenning was en misschien dat ik 'te veel' wou (en ook nog 'te snel'). Een volgende keer zou ik het misschien rustiger aan doen. 'k Had nu een gemiddelde van iets meer dan 24 km/h en dat mag best wat lager op zo'n afstand (vooral als beginner). En het soort pijn... nou vooral het buigen deed zeer (zo uit m'n hoofd), eigenlijk m'n hele knie ('k kan zo geen precieze plek meer aanwijzen). Voor de volgende keer (en dat is met Paastreffen 2009), is de afstand ong. 150 km en dat is prima te doen (lekker rustig aan).