sep
30

Gameship

Gameship richt zich op gaming en entertaiment en heeft state-of-the-art apparatuur en ruimtes voor het opnemen en bewerken van video, audio en beweging. Ze zitten midden in het centrum van Leeuwarden, de hoofstad van de (noordelijke) game industrie. En afgelopen maandagavond hadden we van ons werk een kennissessie daar te plekke. Kennissessies worden op ons werk elke zoveel tijd gehouden en dan is er een bepaald onderwerp aan bod wat werkgerelateerd is, zo ook Gameship. De studio is door ons bedrijf samen met een aantal andere bedrijven (en overheden / scholen) opgezet. Aangezien wij het grootste commerciële aandeel in hebben en (vermoedelijk) ook nauw mee gaan samenwerken werd er hier een kennissessie over gegeven.

Kennissessies zijn aansluitend aan werktijd en van tevoren wordt er voor wat eten gezorgd, zo ook deze keer. Toen we in Leeuwarden aankwamen lagen er al een stapeltje pizza's op ons te wachten. En nadat onze creatief directeur een inleidend verhaal heeft gehouden zijn we gestart met de rondleiding. Eerst gingen we naar beneden waar de serverruimte staat. Hierin staat diverse apparatuur, variërend van Mac's, PC's, geluidversterker (voor 'CAREN', lees hierover verderop), een stuk of 20 servers (wat samen het renderfarm is voor het berekenen van de animaties) en nog wat andere specialistische apparatuur voor de videobewerking ed. Een heleboel dingen zijn met glasvezel verbinding op elkaar aangesloten. En op de eerste verdieping staan bijvoorbeeld een scherm en toetsenbord, terwijl de computer beneden in dit serverhok staat.

Na het bezoeken van de serverruimte zijn we naar de eerste verdieping gegaan waar de regiekamer was. Hier hingen 2 HD schermen waarop alle video-feeds te zien waren. Ook een groot paneel met 'knoppen' (om het heel oneerbiedig te zeggen) was aanwezig. Deze regiekamer is volledig HD en digitaal (volgens mij ook uniek in Nederland). Na het bezoek van de regiekamer zijn we verder gelopen naar de opnamestudio. Ook hier waren weer een aantal HD camera's en in de rigging (lees: de 'buizen' die in de lucht hangen) hingen diverse camera's die gebruikt worden voor motioncapture. 'k Heb zelf nog even mogen oefenen met zo'n camera (heel leuk werk).

Toen ging het verder naar de kamer waar de non-lineare montage plaats vind. Er bevinden zich daar een 3-tal schermen, een setje speakers en een muis/toetsenbord combinatie. Meer heb je namelijk niet nodig, omdat de rest van de hardware in het serverhok staat. Een kamer verder was de audioafdeling. Een mengtafel met ProTools, een monitor en muis was daar het hoofdgereedschap. We hebben helaas (net als bij de videoruimte) geen werkend geheel gezien, maar er was wel een demo. De hele mengtafel lichtte op als een kerstboom in december. Daarna was het tijd om naar de studenten kamer te gaan (want die komen er ook te werken). Zo'n 50 iMac's stonden daar naast elkaar te wachten om gebruikt te worden voor de projecten die zij gaan doen. De ruimte een verdieping hoger (in het voorhuis) was nog niet helemaal af, d'r stond nog geen meubilair, maar het gaf wel een mooi uitzicht over de stad.

De laatste ruimte die we bezichtigen was de ruimte waar 'CAREN' (Computer Assisted Rehabilitation Environment) staat. CAREN is een simulator die gebruikt kan worden voor verschillende dingen variërend van games tot onderzoek naar het menselijk lichaam (denk hierbij aan sporters) en hulp bij revalideren, je kunt het zo gek niet bedenken. In de ruimte hangen meerdere infrarood camera's (net als in de opnamestudio) die je bewegingen kunnen registeren (lees: de bolletjes op je pak). Ook lag er op de vloer een loopband met druksensoren. Hierdoor kon het apparaat weten waar je staat en hoeveel druk je met welk been zet. Een voorbeeld van een spel was het racen met een boot. Hierdoor kon je sneller door naar voren te lopen en links en rechts doe je door te leunen. Een ander leuk trucje wat het apparaat kon was het balanceren van een stok. Hiervoor werd een stok met 2 bolletjes aan het uiteinde rechtop midden op het platform gezet en daarna kon het apparaat de stok balanceren. Zelfs als je er een tikje tegenaan gaf of er tegenaan blies ging het stokje niet om (zie de video hieronder). Ik vind het een mega stukje techniek, wat aantoont hoe gevoelig en accuraat het ding is.

Conclusie, het was een hele leuke, maar ook vooral leerzame avond en ik hoop dat ik binnenkort nog eens heen mag. Misschien dat ik daar ooit nog eens een blauwe maandag (of langer) ga werken. Iets in de videoafdeling lijkt me wel wat... cameraman?