Vanochtend rond 10 uur vertrokken naar de Ligfietsgarage Groningen en Sign-Up, het stickerbedrijf waar ik m'n 'vlammen' ook vandaan heb. Eerst ben ik bij Sign-Up geweest voor een reflector aan de achterkant. Ik had niet zoveel zin in een standaard oranje 'lap', maar wou iets anders wat mooi bij de fiets past. Het ontwerp had ik vorige week vrijdag al opgestuurd, maar ze konden het niet bolwerken om het vandaag klaar te hebben (waren net een week terug van vakantie). Als ik terug kwam van m'n 2 weekjes fietsen zou het klaarliggen. Dus bij gebrek aan een sticker, direct doorgefietst naar de ligfietsgarage aan de andere kant van het pand.
Voordat we zo'n 1200 kilometer gaan fietsen leek het me handig om de fiets een beetje een 'beurt' te geven. Ook zou ik wat aanpassingen laten doen zoals een nieuwe fietscomputerhouder, de oude had het namelijk begeven. Dit kwam doordat hij met maar 2 schroefjes in het kunstof dashboard zat. Nu hebben we een hol aluminium blokje gemaakt en deze met kit vastgezet. Zoals het er nu naar uit ziet, blijft dit beter zitten.
Ook heb ik het stuur vastgezet met een kabeltje zodat deze niet op je buik leunt. Tijdens de terugrit naar huis moest ik er wel nog een beetje aan wennen, maar volgens mij gaat het wel een succes worden. We zullen het de komende 2 weken zien. Naast de gedane werkzaamheden is ook nog even de ketting gecontroleerd. De achterste ketting was al redelijk ruim geworden en Harry vroeg me wanneer ik 'm voor het laatst gesmeerd had. Eh, dat hoeft toch niet zo vaak? Nou, blijkbaar is smeren elke 500 kilometer toch een must. Ah... ik heb er nu 3500 kilometer op zitten en hij is maar 1 keer gesmeerd tussentijds. Prima, weten we dat ook weer. Stond blijkbaar allemaal in de gebruikershandleiding die ik blijkbaar niet gekregen had. Geen nood, 1 mailtje en ook dat was weer geregeld. Als laatste is de achteras nog even goed aangedraaid en is de sporing gecontroleerd (was nog prima in orde).
Eenmaal thuisgekomen zou ik de fiets nog zelf onder handen nemen. Als eerste wou ik de ketting gaan smeren. De achterkant op een kartonnen doos geplaatst zodat het achterwiel van de grond vrij kwam, stoeltje naar voeren en de kap verwijderen... ehh, waar is de kap? Oh shit, die ligt nog in Groningen. Harry gebeld en gezegd dat ik 'm morgen weer op zou komen halen. Kon ik gelijk even z'n GPS tracker terugbrengen. Hij heeft namelijk dezelfde als die van mij, alleen deed die van mij niets meer. Ik vermoedde dat de accu 'dood' was en bij het plaatsen van Harry's accu deed die van mij het weer. Ik moet dus op zoek naar een andere accu, maar ondertussen mocht ik die van hem gebruiken. Tijdens ons ritje kun je ons dus weer in de gaten houden.
Maar om even terug te komen op de ketting, deze liet zich vrij makkelijk smeren en ook het testritje even later zorgde er voor dat de fiets een stuk stiller is geworden en (volgens mij) ook een stuk lichter fietst. Helaas is het flesje met olie bij het wegzetten gescheurd (ik liet 'm van iets van 10 a 15 cm vallen). Kwestie van een boel duct-tape om de bodem plakken en ook dat probleem was weer opgelost. Na de ketting was het rechter voorwiel aan de beurt. Deze stond wat ver naar achteren en kwam af en toe tegen de body aan. Dus de stang losgehaald, blokje 2 keer rondgedraaid en alles weer bevestigd. Makkelijk als wat.
Als laatste heb ik de fiets een schoonmaak en poetsbeurt gegeven. Als je door het land gaat toeren moet hij er wel pico bello uit zien. En na het, niet al te vervelende, klusje glimde hij weer als vanouds.
- ‹ vorige
- 317 van 548
- volgende ›
- XL-Network's blog
- 2104 keer gelezen
5 reacties
Goed begin is het halve werk!
En hoe is het nou met de sporing, na de stang los halen, blokje 2 keer rond draaien en alles weer bevestigen?
Heb je dat ook gecontroleerd?
Scheelt in lichter rijden, en de banden slijten niet zo snel.
Groet,
Theo Z
Volgens Harry (van de ligfietsgarage) zou het niets uit moeten maken... 'k kan het anders nog wel een keer controleren (ben best wel handig, alleen heb ik geen werkplaats om dit soort dingen te maken). De sporing is trouwens in de afgelopen 3500 km helemaal niet anders geworden. Als de fiets zwaarder begint te lopen zal ik er sowieso eens naar kijken.
Tja, als Harry het zegt, wie ben ik dan!
Een slimme manier van sporing meten vond ik op de Duitse http://www.velomobilforum.de. Zoeken (Suchen) met 'Einfache Spureinstellung'.
Succes!
Ik neem aan dat je deze pagina bedoeld. Ziet er simpel uit, maar dan moet je wel ergens een gladde vloer tevoorschijn toveren (heb geen garage).