Het was druk de afgelopen twee dagen op onze roeivereniging. De jaarlijkse Gyas-Hunze race werd gehouden en wij zouden met onze ploeg Fier op de zaterdag meedoen met de achtervolgingsrace van 2,8 km door de grachten van Groningen en zondag de sprint van 750 meter.
Zaterdag lekker met de velomobiel naar de roeiclub gegaan waar ik hem vervolgens aan de overkant van de straat moest parkeren. De hele stoep en het grasveld stond vol met allemaal fietsen (wist ik natuurlijk wel). Daarna wat gegeten en me goed warm ingepakt voor het sturen van een ploegje wat ik coach, een herenploeg in de C4*. De weersvoorspellingen dat weekend waren slecht, heel erg slecht. Er stond behoorlijk wat wind, de temperatuur was rond het vriespunt en het sneeuwde en hagelde ook nog eens. Als roeier beweeg je nog een beetje, maar als stuur zit je zo stil mogelijk in de boot. Mijn vingers waren, ondanks de handschoenen, al na 15 minuten helemaal gevoelloos. Bij de start was het lang wachten en in de wind van de open vlakte koelde je nog sneller af. Maar eindelijk mochten we toch vertrekken. Vlak achter 2 damesploegen in een C4+ (boordboot met stuur), dat was natuurlijk vragen om problemen. Wij gingen namelijk veel sneller dan hun en tegen de tijd dat we ze in konden halen waren we bij de Oosterhaven, waar een inhaalverbod is. Na de brug heb ik de andere ploeg aan de kant geschreeuwd en zijn we er in volle vaart voorbij geroeid. En ondanks dat er geen tegenstanders waren (en er dus ook geen blik te behalen viel) hebben de heren toch een mooie tijd neergezet, namelijk 11:45,33.
Daarna snel uit de boot, wat omkleden en mezelf op de ergometer proberen wat warm te roeien. Mijn vingers waren nu helemaal doodverklaard, maar een beetje beweging doet wonderen. Na wat laatste instructies van onze coach zijn we in de Noorderlicht (8+) gestapt en zijn we naar de start geroeid. Onderweg nog wat opzetjes en korte oefeningen gedaan en toen was het wachten tot we konden vertrekken. Gelukkig waren mijn vingers steeds meer levendig geworden, maar nu waren mijn tenen aan het afsterven doordat er steeds water over de schoenen kwam.
Okay, na een tijdje wachten konden we eindelijk vertrekken. Opbouwen in 10 halen en... gestart! Het tempo lag hoog, het roeien ging redelijk gelijk en het was goed vol te houden. Na de eerste brug keek ik naar links en zag daar een andere boot stil liggen. Ik dacht nog bij mezelf, zijn die nu nog aan het oproeien? Maar later bleek dat ze materiaalpech hadden. 1 van de riemen is losgeraakt, onder de boot gekomen en afgebroken. Daar komen heel wat krachten bij kijken, want zo'n koolstof riem gaat niet zomaar stuk. Maar ik moest m'n hoofd bij het roeien houden en dat deed ik dus ook. Steeds vlot wegzetten, langzaam oprijden en lange krachtige halen maken was de bedoeling. In de verte zag ik de andere ploeg die achter ons gestart was steeds dichterbij komen, althans zo leek het. Maar bij het passeren van de laatste brug lagen ze toch verder dan ik dacht. Nog 20 laatste halen! Onze stuur schreeuwde ons naar de finish. Het tempo verhoogde wat en het werd wat rommeliger, maar we hebben het gehaald. De eindtijd was 09:35,92 en dat was goed voor een 5e plek (van de 8 ploegen).
De zondag was het een sprint van 750 meter en we wisten zeker dat we eerste zouden worden. Helaas was dit niet ons zelfvertrouwen maar het feit dat we als enige in ons veld startte. Wel hebben we de snelste tijd van die dag neergezet, namelijk 02:18,92. De wedstrijd verliep beter dan gisteren. Het ging meer gelijk, de balans was beter en ik kon ook beter m'n kracht kwijt. Zeer tevreden gefinisht en daarna gelijk de brug onderdoor gegaan om er een training aan vast te knopen.
Al met al een leuk en geslaagd weekend. Een goeie training en voorbereiding op ons volgende evenement... De Head of the River Amstel op 20 maart in Amsterdam. Wil je alle uitslagen nog nalezen ga dan naar de site van de Gyas-Hunze race.
- ‹ vorige
- 366 van 548
- volgende ›
- XL-Network's blog
- 2478 keer gelezen
- English