Nadat ik een maand geleden de batterijen van m'n achterlicht vervangen heb, was het deze week weer raak. Ik keek een paar dagen geleden in het schuurtje (waar m'n ligfiets staat) en wat schetst mijn verbazing? Het achterlicht staat zachtjes te branden... Het eerste wat ik dacht was: nee he, ik ben toch niet vergeten het achterlicht uit te doen (dan blijf je uiteraard bezig met het vervangen van de batterijen), maar nee. Toen ik op het knopje drukte om hem uit te doen, lukte dit niet. Er was dus iets anders aan de hand. Ik vermoed dat er vocht en/of modder in het knopje gekomen is waardoor de weerstand net laag genoeg is om de lampjes zachtjes te laten branden. Als je aan het knopje 'wiebelt' dan maakt hij af en toe wel goed contact, zodat de lampjes goed gaan branden (de batterijen zijn dus niet bijna leeg). Beetje jammer van het goedkoop lampje wat er standaard op zit. Maar aan de andere kant, een lampje is beter dan niets! En op deze manier wordt de aanschafprijs een beetje gedrukt (altijd handig) en heb ik mooi de gelegenheid om aan m'n ligfiets te knutselen (en da's natuurlijk helemaal goed).
Anyway, slechte verlichting is in deze donkere dagen natuurlijk niet zo handig, dus ben ik afgelopen week op zoek gegaan naar een goede vervanging. En die heb ik gevonden, de Spanninga Ultra Xb kwam bij de fietsersbond als beste uit de test. En met de prijs van 18,65 euro is het ook geen rib uit m'n lijf. Vandaag hem ik 'm bij Belga Fietsen opgehaald en gelijk maar even gemonteerd. Het verwijderen van het glaasje ging al een heel stuk makkelijker als bij de oude, daar moest je wrikken en schoot de boel in een keer los (alles goed vast houden, anders ligt het zo een paar meter verder op). Ik zag er bij het oude achterlicht echt tegenop dat ik batterijen moest vervangen, maar bij de nieuwe is het geen probleem. Het monteren van het nieuwe achterlicht is gelukt, maar ging niet zonder slag of stoot. Aangezien hij iets hoger was dan de oude kon ik 'm er niet helemaal recht op zetten. Maar met een beetje goed vastzetten, en een beetje buigen kom je een heel eind. In elk geval, hieronder zie je een klein fotoverslag van de nieuwe lamp en de oude (kun je zien wat voor een verschil het is).
Het eerste wat hierna op de 'knutsellijst' staat is het plaatsen van een spatlap op m'n achterspatbord. Momenteel is het zo dat het water aan m'n achterwiel blijft 'plakken' en m'n tas (en m'n achterlicht dus ook) aan de achter-/onderkant nat/vies wordt. Vermoedelijk dat hierdoor ook de storing ontstaan is. Maar aan de andere kant, als je bovenstaande foto's bekijkt, dan zie je ook dat het oude achterlicht van matige kwaliteit was. Helaas ben ik vergeten om een foto te maken van de binnenkant van de Spanninga Ultra Xb, maar daar zit alles wat handiger in elkaar. Je hebt een printplaatje waar het lampje op zit, de aan- en uitschakelaar en de (korte) draadjes naar de batterijen. Over batterijen gesproken, in m'n oude achterlicht konden er 2, maar in de nieuwe kunnen er 2 of 4 (momenteel heb ik er 2 in). Je kan dus tot maximaal 240 uur doen (op 4 batterijen), dat is bijna 6500 km door het donker rijden (als je gemiddeld ongeveer 27 km/h rijdt, wat wel te doen is). Vlug rekenwerk leert mij dat je (als de batterijen niet eerder versleten zijn) wel meer dan 2 jaar met 4 batterijen kan doen.
- ‹ vorige
- 137 van 548
- volgende ›
- XL-Network's blog
- 1841 keer gelezen
1 reactie
't Is dat ik niet meer op de vrachtwagen zit... maar dan zou ik jou 's nachts wel over het hoofd zien, maar niet je lichtje.