Een aantal maanden geleden ben ik op date geweest met Jolanda uit Meppel. Was op zich heel leuk, maar er heeft zich niets uit voortgebracht wat je als 'een relatie' zou kunnen omschrijven. Wel hebben we afgesproken om samen een keer te gaan ligfietsen. En na lang overleg hebben we eindelijk een datum kunnen prikken (beide in bezit van een drukke agenda). Vanmiddag ben ik naar Meppel afgereisd, om samen met haar naar Nijeveen te gaan om daar dus een ligfiets te huren. Ik had Henk en Monique al ingelicht dat we zouden komen, alle voorbereidingen waren dus getroffen.
's Ochtends leek het er nog even op dat de dag in het water zou vallen, maar buienradar.nl verzekerde me dat het 's middags droog zou blijven (en daar heeft 'ie uiteindelijk gelijk in gekregen). Dus om half 12 vertrokken met de auto richting Meppel. Maar onderweg ging er een rood lampje op m'n dashboard branden wat normaal niet moet branden. Ik heb de auto dus snel op de vluchtstrook gezet en ja hoor... aan de kook. Voorzichtig de dop er af geschroefd om te koelen en even later met een gangetje van 100 km/h naar het dichtstbijzijnde tankstation gereden om daar de koelvloeistof bij te vullen. Een hele liter ging er in en nog stond 'ie nog maar op het minimum nivo. Maar even in de gaten houden denk ik.
Maar na al die pech is het toch gelukt om veilig aan te komen. En nadat we een broodje gegeten hebben en wat eten/drinken ingepakt hebben voor de tocht van vanmiddag zijn we in de auto gestapt richting Nijeveen. We kwamen aanlopen en de deur werd door Henk al open gedaan. Nog even wat gekletst en een ligfiets 'uitgezocht', ik wou graag de Gaucho een proberen. Afgelopen Ligfiets Opstapdag in Assen had ik eentje geprobeerd en die beviel wel goed. Bij Nazca hadden ze 2 Gaucho's staan, die van Henk zelf (de 2x28" Mont Ventoux met aero-stuur) en een proefrijmodel. Aangezien het proefrijmodel afgesteld stond op iemand van 2 meter (en ene beetje) mocht ik die van Henk mee. De lengte van de trapas moest eigenlijk een heel klein beetje korter, maar dit hebben we niet gedaan. Een extra dik matje wou ook prima. Jolanda had een Paseo (20/26") tot haar beschikking gekregen. Aangezien ze nog nooit eerder op een ligfiets gefietst had was het eerst tijd om te oefenen. En dat ging in het begin niet helemaal probleemloos, maar na een paar keer heen en weer gereden te hebben lukte het toch aardig.
Rond 15:00 uur vertrokken we met als doel de Havelterbergroute. Deze route was zo rond de 48 kilometer en op een ligfiets is dat wel te doen. Waar ik alleen niet aan gedacht had, was dat het niet zo snel gaat als je iemand voor het eerst op een ligfiets hebt liggen. In plaats van de beoogde 20 km/h was het meer 15 km/h. Geeft niets, dan korten we de route gewoon in. Uiteindelijk hebben we zo'n 28 kilometer gefietst en dat was volgens Jolanda meer dan genoeg (voor nu). Ze heeft vandaag op de ligfiets meer kilometers gemaakt dan het rest van het jaar op een rechtop-fiets. De leukste reactie die ik van haar kreeg kwam na ongeveer 1,5 uur: hey, ik begin het leuk te vinden. Tja, in het begin is het misschien wennen maar na een paar uurtjes / kilometers begint het ligfietsvirus toe te slaan . Zelf heb ik ook nog even gekeken wat de Gaucho kon en heb 'm op een mooi recht stukje de 'sporen' gegeven en toen stond er ineens 50.64 km/h op de teller, een lekkere vlotte fiets dus.
En toen begon het al weer wat donkerder te worden, tijd dus om terug te gaan (ook omdat ze bij Nazca nog een verjaardag hadden). Om 17 uur stipt rolden onze fietsen weer het terrein in Nijeveen op de 2,5 uur fietsen zitten (ahum, liggen) er weer op. Nog eventjes nagebabbeld met Henk, de spulletjes ingepakt en toen was het tijd om te betalen. En wat bleek... we kregen (omdat we niet zo lang weg zijn geweest met de fietsen) elk 5 euro korting. Kijk dat noem ik nog eens service!
Gelukkig hebben we de foto's nog en uiteraard een filmpje.
- ‹ vorige
- 246 van 548
- volgende ›
- XL-Network's blog
- 4285 keer gelezen
4 reacties
Leuk stukkie. Heb je zelf nog kans gezien om even de hogere snelheidsregionen te verkennen?
Ik heb uiteraard nog even gas gegeven op de Gaucho en het is een fijn fietsje... Reageert lekker direct, het aero-stuur is ook heel fijn (je kan super goed rechtop zitten en achter je kijken) en het is gewoon een hele fijne fiets...
PS. 'k heb het stukje tekst ook even aangepast (was ik vergeten toe te voegen)...
Leuke afsluiting met die draaiende windmolen
Kan ik het geheel nog censureren, haha
Nee hoor, leuk gedaan.
En het mooie is geen centje spierpijn naar dit mooie toertochtje gehad.