maa
26

Het heeft zo'n 3,5 week geduurd maar dan heb je ook wat... of niet? Begin deze maand (op 1 maart) heb ik m'n auto naar de garage gebracht vanwege het feit dat hij niet meer boven de 3000 toeren uit kwam. De conclusie van de garage was: het is het luchtfilter. Leek me raar aangezien het luchtfilter wat ik had nooit problemen had. Enfin, die maandag auto ingeleverd en ik zou hem 's avonds weer mee naar huis kunnen nemen. Maar dat liep wat uit dus of ik 'm dinsdag weer mee kon nemen. Gelukkig kon ik van m'n werk een poolauto meenemen aangezien ik de dag erna naar Leeuwarden moest. Dinsdagmiddag kreeg ik een belletje, het was niet het luchtfilter het was de boordcomputer. Ze hadden er een oscilloscoop aangehangen en boven de 3000 toeren gaf hij geen signaal meer naar de bougies om te ontsteken. Ze zouden hem opsturen naar een bedrijf wat in het repareren van die dingen gespecialiseerd was, al met al zou dat 1 tot 1,5 week gaan duren. Na dik 1,5 week ben ik eens gaan bellen hoe het er mee stond. Kreeg ik te horen dat het pakketje wel bij het bedrijf binnengekomen was, maar omdat het etiket niet leesbaar was ze hem ergens 'op de plank' hebben laten liggen. Uiteindelijk is hij afgelopen maandag weer teruggekomen bij de garage maar er was niets mee aan de hand, de boordcomputer werkte prima. Ze hebben hem weer ingebouwd en... nog steeds hetzelfde probleem. Vanochtend (3,5 week later) heb ik 'm weer opgehaald. Ze zijn er zo'n 10 uur mee bezig geweest, maar zijn wel coulant geweest, ik hoefde maar 312,53 euro te betalen (voor het luchtfilter, uren en wat andere kleine onderdelen). De kosten voor het opsturen naar het boordcomputer-reparatiebedrijf hoefde ik niet te betalen. De auto rijdt wel, maar als je op de snelweg wil rijden, dan haal je de 100 km/h niet. Kortom, m'n gele Italiaanse sportauto gaat in de verkoop.

Maar wat koop je dan weer? Okay, het moet een kleine auto worden, want ik rij toch meestal in m'n uppie en veel bagage heb ik toch niet. Ik wou ook af zijn van het gezeik van, dan dit stuk en daarna dat. Een jonge auto moest het worden. En uiteindelijk is mijn oog gevallen op de Toyota iQ, een 3+1 zitter zoals ze zelf zeggen. De auto is nog geen 3 meter lang, maar er kunnen wel 3 volwassenen in zitten. Energielabel A, dus je betaalt geen BPM en lekker zuinig, 1 op 23. En hij ziet er ook nog eens koel uit. De auto is vorig jaar op de markt gekomen, dus hij is nooit ouder dan 2 jaar. Dus toen ging ik denken... ik kan natuurlijk een tweedehandsje kopen of iets meer betalen voor een nieuwe. Het voordeel van een nieuwe is dat ik zelf kan bepalen welke opties ik wel en welke ik niet wil hebben. Nadeel is dat je waarschijnlijk iets langer moet wachten totdat 'ie klaar is (een tweedehands auto neem je dezelfde middag nog mee). Morgenmiddag heb ik bij de Totota-dealer 200 meter van m'n huis een proefrit, ik ben benieuwd.

Toyota iQ

Blogberichten: 
Proefrit in de Toyota iQ