Gistermiddag een proefritje gemaakt in de Toyota iQ (Aspiration 1.0 VVT-i, handgeschakeld), een kleine alleskunner. Omdat mijn huidige auto niet meer betrouwbaar is, werd het tijd om 'm te vervangen. Tegen 16:00 uur ingestapt, stoelen en spiegels ingesteld en mezelf wegwijs gemaakt uit het dashboard. In het midden zit een groot touchscreen display voor de navigatie en aansturing van de audioinstallatie. Instappen doe je trouwens gewoon door er naar toe te lopen en de deur te openen. Je hebt geen sleutel meer nodig. Het sluiten van de deur gaat als je wegloopt automatisch na een tijdje of door een lichte 'touch' op een bepaald plekje van de handgreep. Starten is hetzelfde, gewoon gaan zitten en op de startknop drukken (makkelijker kan niet).
Tijdens het wegrijden was het eerste wat me opviel dat het gaspedaal heel gevoelig is. Bij elke auto moet je hier wat aan wennen, zo ook bij deze, want na een tijdje had ik er geen problemen meer mee. De bedoeling was om richting Leek te rijden, daar een stukje snelweg te pakken en dan weer terug naar de dealer in Noordhorn te rijden (ze zitten op 200 meter afstand van m'n huis). Eerst ben ik langs het Van Starkenborghkanaal richting Gaarkeuken gereden. De weg daar kent wat bochten en een paar hobbels. Vanaf Gaarkeuken richting Leek kwam ik ook nog een paar rotondes tegen (iets wat je in het dagelijks leven ook kan overkomen). Eenmaal op de snelweg heb ik gekeken wat de acceleratie is en op snelheden tot 80 km/h (lees: in de stad en provinciale wegen) was dit prima, maar op de snelweg ging het allemaal niet zo snel. Op zich geen ramp, maar iets meer oempf was leuk geweest (daarvoor zou je de 1.3 versie moeten hebben denk ik). Daarentegen rijdt de auto met gemak tegen de 150 km/h en is dit ook nog comfortabel, qua geluid en trillingen (iets wat in m'n huidige auto wel anders is).
Vlak voor Hoogkerk is een nieuwe afslag naar het nieuwe, nog lege, industrieterrein Westpoort gemaakt. Een mooie gelegenheid om op een leeg stuk terrein dingen te testen, zoals remmen, (scherpe) bochten, draaicircel, accelleratie etc. Allereerst de remmen. De auto heeft ABS (Anti-lock Braking System), EBD (Electronic Brakeforce Distribution), BA (Brake Assist) en TRC (Traction Control), dit zorgt er voor dat je snel en veilig stil staat. Ook blijft de auto bij het remmen goed bestuurbaar (ik heb er in ieder geval vertrouwen in). Dan de bochten. Het is een klein wagentje met een korte wielbasis en dit zou voor instabiliteit kunnen zorgen, maar daarvoor hebben we VSC (Vehicle Stability Control). Bochten zijn absoluut fun om te nemen en als je ze iets te scherp of enthousiast neemt hoor je de VSC piepen (de manier om te laten weten dat er ingegrepen wordt). En dan de draaicirkel. In het midden van het industrieterrein lag een stuk weg, laten ze zeggen een soort kruising. Is het met een gewone (kleine) auto zo dat je daar in 1 keer kunt draaien (met m'n huidige auto was dat waarschijnlijk prima gelukt), de iQ maakt gewoon een rondje binnen de 8 meter. Dat is idioot klein! Het leek of het binnenste achterwiel gewoon op z'n plek beleef staan en de auto pirouettes maakte. Met andere woorden... voor de draaicirkel-test is hij absoluut geslaagd. En dan weer terug naar de snelweg voor een acceleratieproef. Wat ik al eerder zij, tot 80 km/h geen problemen, maar daarboven toch wat langzamer dan bij m'n huidige auto.
De navigatie stuurde mij er bij Hoogkerk af en noemde toen ook keurig de plaatsnamen, iets wat ik wel heel fijn vind. Ook komt er bij ingewikkelde afslagen en rotondes een schematische weergave op de rechterhelft van het scherm te staan, zodat je goed kan zien hoe de situatie is al voordat je er komt. Vooral bij grote en ingewikkelde constructies (bv. 2 afslagen vlak achter elkaar) lijkt me dit heel fijn. Tijdens de rit terug over de provinciale B-wegen deed zich ook nog een kleine regenbui voor. En zonder dat ik wat deed gingen de ruitenwissers automatisch aan, dat is handig. Toen ik na Den Horn de N355 weer op reed was het ook tijd voor een kleine hellingproef. Dit vergt volgens mij meer van de bestuurder dan van de auto, want je kan bij deze manoeuvre 2 dingen fout doen. De veel/weinig gas of de veel/weinig koppeling, met als gevolg dat je achteruit rolt of naar voren schiet. Het was een beetje wennen maar ook dit ging prima. Ik weet niet hoe het zal gaan als de auto zwaarder is (lees: bagage en personen) en met een steilere helling, maar ik ga er vanuit dat dit ook moet lukken.
Eenmaal terug bij de garage achteruit ingeparkeerd, maar dat was op zich ook nog even wennen. De ruitjes aan de achterkant zijn vrij klein (ook omdat de auto kort is) dat ik ze niet echt kan gebruiken. Je moet dus goed op de spiegels rijden, iets om aan te wennen denk ik. Nog even rondom de auto gelopen, in de kofferbak en onder de motorkap gekeken en weer naar binnen gegaan. Tijd voor een stevig gesprekje met de verkoper. Prijslijst en de accessoires lijst erbij gepakt en gaan kijken wat ik er allemaal op wil hebben. De auto is niet goedkoop en als je daar nog een waslijst aan extra accessoires bij doet, zoals navigatie, halfleren bekleding met stoelverwarming, sport- en stylingpakket, JBL premium speakers, perkeersensoren etc. dan wil de prijs ook wel stijgen. En doordat ze wat makkelijker korting kunnen geven op de auto en niet op de accessoires kreeg ik iets meer dan 6% korting op de totaalprijs (evt. kan m'n huidige auto ook ingeruild worden, maar dat hoor ik deze week nog). De levertijd zou ongeveer zo'n 3 a 4 weken kunnen zijn afhankelijk van welke opties ik wel of niet neem. Dat is dus ook goed nieuws. Standaard krijg je trouwens bij elke nieuwe Toyota 10 jaar pechhulp, ik kan mijn Route Mobiel dus opzeggen.
- ‹ vorige
- 282 van 548
- volgende ›
- XL-Network's blog
- 2844 keer gelezen
3 reacties
Welkom in de wereld die Toyota heet!! Ewout, marian en ik rijden er al naar aller tevredenheid in. Hier ga je geen spijt van krijgen!
Gefeliciteerd met je aankoop. Wat voor motortje heb je gekozen? 1.0 of 1.3?? en de kleur?? Wee geel
We zien we je weer een keer verschijnen.
Emiel
Ik heb nog helemaal niets gekocht, maar het ziet er wel naar uit dat dit 'm gaat worden. Ik ga nog wel even kijken wat ik voor mijn huidige auto (in z'n huidige staat) weer kan krijgen. Wil nog even langs de Fiat dealer om te kijken of ze dit probleem ook al eerder gezien hebben. Een goed werkende auto levert natuurlijk meer op dan eentje die niet harder dan 90 km/h gaat. Tja, en welke kleur het gaat worden... ik denk aan metallic parelmoer wit, misschien lastig om schoon te maken/houden, maar krassen en steenslag zie je daar het minste op en het maakt de auto net iets strakker en hipper dan bijvoorbeeld de overige kleuren (zilver, zwart of donkerpaars paars metallic of 'gewoon' rood). Oh ja, 't wordt gewoon een 1.0 denk ik, is zuiniger en goedkoper in de belasting (lees: geen BPM).
Ook je tante rijdt al jaren TOYOTA