jun
5

Sinds ik m'n Mango heb is het er bijna niet meer van gekomen om op m'n Nazca Fuego te rijden, tot vandaag. Aangezien hij bijna een half jaar in de schuur gestaan heeft was het eerst tijd voor een schoonmaakbeurt. Als eerste was de ketting aan de beurt en dat was nodig. Sommige schakels gingen heel zwaar of zaten zelfs vast. Van m'n vader had ik een busje bike cleaner / ontvetter gekregen en dat deed z'n werk goed. Na een paar uur schoonmaken en smeren was hij weer helemaal klaar (lekker bezig). Tijdens het schoonmaken heb ik ook even naar m'n achterderailleur gekeken. Bij de laatste onderhoudsbeurt is deze vervangen en tijdens het ritje naar huis maakte hij erg veel lawaai. Na een korte inspectie zag ik dat de ketting in plaats van voor een 'nokje' langsliep, deze achter een nokje langs liep. Met als gevolg dat hij bij het trappen de ketting over een stuk ijzer ging (lekker bezig). Da's niet goed voor de efficiëntie, de ketting en het lawaai. Op de tweede foto kun je zien wat voor resultaat dat op het nokje heeft. Maar toen ook dat gefixt was was het tijd om een ritje te maken.

Nieuwe derailleur verkeerd gemonteerd (Nazca Fuego)  Nieuwe derailleur goed gemonteerd (Nazca Fuego)

Een tijdje geleden had ik geschreven over de Fietsroute Plus, dus wou ik nu even wat nieuwe foto's en een filmpje maken van de huidige situatie. Destijds dacht ik dat het gedeelte in mei klaar zou zijn, maar dat is a. niet gelukt, of b. ik heb het verkeerd gelezen (ik vermoed het eerste). Inmiddels is, zo schat ik, het de helft van het eerste gedeelte voorzien van een mooie brede betonstrook (lekker bezig mannen van de wegenbouw). Breed genoeg om zelfs met 3 velomobielen naast elkaar te rijden vermoed ik. Nog een paar weken dan zijn ze volgens mij wel klaar en kunnen we gebruik maken van het nieuwe gedeelte. Volgend jaar volgt de andere helft van het traject.

Na het maken van de foto's en een filmpje ging ik weer richting huis, maar toen ik vlak voor Zuidhorn kwam deed de ketting ineens 'thump'. Na een kleine inspectie zag ik dat de ketting vastgelopen was in de teruggaande kettingbuis. Eerst dacht ik nog dat een tie-wrap losgeschoten was, zich om een schakel geslagen had en in de kettingbuis vastgelopen was, maar bij het terugtrekken van de ketting uit de buis zag ik dat een schakel nog maar voor de helft vast zat aan de aangrenzende schakel. Ook was hierdoor een boel vuil wat zich in de kettingbuis bevond vast gaan hechten aan dit punt (op onderstaande foto is het meeste vuil al verwijderd met een takje). 'k Heb nog gekeken of ik de schakel net m'n blote handen maar dat lukte niet. Dus zat er niets anders op om de laatste 3 kilometer naar huis te lopen / steppen. Kortom, lekker bezig... Gelukkig kon ik m'n handen nog wel goed schoon krijgen met het droge gemaaide gras wat in de berm lag.

Ketting vastgelopen (Nazca Fuego)

Blogberichten: 
Fietsroute Plus
Blogberichten: 
Het zonnetje schijnt...

2 reacties

Marc's picture
Marc (niet geverifieerd)
repareren

voor o.a. het repareren van een kettingschakel heb ik zo'n multitool bij me (gelukkig nog niet nodig gehad onderweg), misschien ook iets voor jou?

wat voor cam gebruik je trouwens op je helm? beeldkwaliteit is prima!

XL-Network's picture
XL-Network
Multitool

Ja, zo'n multitool lijkt me wel handig, maar ja, wat heb je zoal nodig en wat is een beetje een goed ding. 'k Heb wel eens in de winkel staan kijken, maar je hebt veel keuze. Model 1 heeft dan bepaalde dingen die model 2 niet heeft en andersom... misschien eens een balletje opgooien op de ligfiets lijst.

De camera is trouwens een VholdR ContourHD 1080p... super dingetje!