apr

Vrijdagochtend 6 uur ging de wekker. Opgestaan, brood gesmeerd, spullen in de fiets gestopt en de banden nog even tot 6 bar opgepompt (op aanraden van Peter die hier goede ervaringen mee had). Ook nog even de fietscomputer aangepast omdat de omtrek van iets hardere banden toch iets groter is. Uiteindelijk is dat helemaal goed gekomen. Ik wou eigenlijk stipt om 7 uur vertrekken om zo om 12 uur in Zwolle aan te komen, maar het werd helaas 20 min. later. Onderweg nog even een paar sanitaire- en eet/drink-stops gemaakt, zo ook bij Meppel. Ik zou daar Paulus even bellen dat ik er aan kwam. Terwijl ik daar stond kreeg ik van een collega een bericht: "Nu in Hilversum!" met een foto van 3 Mango's en een Alleweder. Aangezien ik toevallig mooi stil stond bij het bord 'Meppel' heb ik hem maar teruggestuurd: "Nu in Meppel ;-)" met een foto van mijn fiets er bij.

Even later dan gepland (maar 5 minuten) kwam ik aan in Zwolle waar Paulus al snel naar buiten kwam. Na het lozen van wat afvalwater zijn we naar boven gegaan voor een lekker bakje bonensoep door z'n zoon klaargemaakt. Het was goed pittig (niet erg) en smaakte erg goed. Precies wat je na dik 100 km fietsen nodig hebt. Rond kwart over 1 vertrokken richting de Bruna om een kaart te kopen voor een ligfietser die laatst een ernstig ongeluk gehad heeft. Kan iedereen die dat wil hem dat weekend tekenen en hem sterkte wensen. Ook nog even langs de Action gegaan om was fröbel dingetjes te halen als prijsjes voor het spel van zaterdagmiddag. Nog een grappig detail, via Hyves kreeg ik nog een berichtje van een kennis uit Zwolle... ze had me vanuit de auto voorbij zien fietsen. Dat is dus al de tweede keer dat ik herkend wordt.

Vanuit Zwolle zijn we richting Apeldoorn gegaan langs het kanaal en in de verte zag Paulus al wat andere velomobielen. Toen we dichterbij kwamen bleken dat Anne, Gladys en Jolanda met hun Mango's te zijn. We hebben kort met ze meegefietst want ondanks de tegenwind (die de hele rit zo'n beetje aanwezig was) ging het ons toch iets te langzaam. Daarom zijn we snel doorgefietst. Nadat we via het viaduct de snelweg zijn overgestoken zijn we aan de andere kant van het water het fietspad gaan volgen. Even later kwamen we bij een bord waarop stond 'omleiding'. Wij besloten de pijl te volgen en kwamen uiteindelijk bij een heel groot gat uit waar we niet verder konden. Omdraaien maar en een stukje terugfietsen. Later bleek dat de andere groep (die we zojuist gepasseerd waren) dezelfde fout hadden gemaakt. Blijkbaar toch iets met de bebording. 'k Vraag me af hoe lang deze situatie blijft bestaan als het automobilisten waren die 'in de knoei' kwamen. Maar na dit kleine ongemak zijn we toch aangekomen in Apeldoorn waar we gelijk even wat boodschappen hebben gedaan. De plaatselijke hangjongeren wouden zo lang wel even op m'n fiets passen (toch maar wel even het alarm er op gezet... je weet het maar nooit).

Het laatste stukje naar Harskamperdennen (de camping). Eerst Apeldoorn uit zien te komen en daarna nog wat klimmetjes, afdaling (lekker met 53 km/u bij Radio Kootwijk naar beneden), zandweggetjes en toen waren we eindelijk op plek van bestemming. Totaal 7,5 uur gefietst en op de kop af 10 uur over gedaan. Snel de fiets uitgeladen en de tent opgezet want na zo'n lange rit heb je toch wel honger. Net als vorig jaar zijn we naar de plaatselijke Chinees in Harskamp gegaan. Daar hebben ze echt goed voedsel, knap je weer helemaal van op. Daarna snel teruggefietst om vervolgens heerlijk te douchen (ja, sorry was van tevoren geen tijd meer voor) en binnen lekker bij het haardvuur warmen.