apr

Zondagochtend, en om 9 uur zat het gros in de zaal. Het was eerste paasdag en dat vieren we met een ontbijtje. Lekker eitje met zout, een paasstol of gewoon een plakje bruinbrood. Het behoorde allemaal tot de mogelijkheden. En nadat ook dit maal verorbert was gingen we ons toch afvragen wat we zouden doen met de toertocht. Maarten had 40 briefjes gemaakt en in de regen (later bleek het meer 'sputter' te zijn) zouden dit waarschijnlijk gereduceerd worden tot hompjes papier. Het leek hem een beter idee om gewoon de vooringestelde route te rijden met diegene die zin hadden en een hapje te gaan eten in het restaurant halverwege. In het eerste gedeelte kwamen we langs Radio Kootwijk. En toen ik riep dat het leek op een in de oorlog gebouwde Duitse vesting kreeg ik terstond een les geschiedenis. Het bleek namelijk om een jaren 20 gebouw te gaan. Blijft een apart ding om te zien vind ik... je zou d'r zou een oorlogsfilm mee kunnen draaien.

Nadat we bij het pauzepunt (Boshuis Drie) koffie/thee met appelgebak en slagroom hebben genuttigd was het tijd om verder te gaan. Maar niet voordat Maarten z'n lekke voorband geplakt had. En wat is nu een betere manier om je buitenband schoon van zand en dergelijke te krijgen dan door hem in de plaatselijke vijver te spoelen. Gelukkig was ook dit euvel snel verholpen waardoor de reis richting de camping weer vervolgd kan worden. Een paar kilometer voor de camping heb ik de groep door laten fietsen zodat ik een sanitaire stop kon maken. Met de GPS en de route die daarin stond kon ik ze wel weer terugvinden. En toen ik eenmaal weer bij was (wat trouwens over irritante smalle bospaden ging) was er iemand met het tweede lek. Kon ik dus weer even de benen strekken. En toen we eenmaal weer verder gingen had ik dit keer een probleem. Bij het heuvel op rijden maakte in een schakelfout waardoor de ketting van het voorblad af liep. 'k Had nog even geprobeerd om hem er weer op te leggen, maar aangezien ik tegen een heuvel aan stond was dit onmogelijk ('k had een derde hand nodig). Gelukkig stond Jolanda nog achter mij zodat zij even kon helpen met 'ietsje naar voren... ietsje naar achteren'. Toen ook dat niet makkelijk lukte ben ik maar uitgestapt in de fiets in gedoken (letterlijk). Op die manier heb ik meer 'ruimte' om te werken en kan ik er makkelijker bij. Okay... ketting was er weer op en de camping kwam in zicht. Fiets naast de tent geparkeerd en... de ketting van Jolanda was er af (3 meter van haar tent). Aangezien ik toch al smerige vingers had heb ik die van haar (gelukkig aan de achterkant) er weer opgelegd. Dit leverde me wel nog zwartere vingers op (mijn ketting was nog relatief schoon).

De BBQ is het laatste gezamenlijke eten waarvoor je je kan inschrijven, maar dat is ook het meest lekkere vind ik. Lekkere worstjes, hamburgers, speklappen en noem maar op... heerlijk. Vorig jaar ging het niet zo goed met mij waardoor ik het (laten we het netjes zeggen) bij een hekje gedeponeerd heb, maar deze keer ging het goed. Samen met lekkere salades kon het buikje weer heerlijk rond gegeten worden. En wat de dag ervoor vanwege de regen niet lukt was vanavond geen probleem. Het kampvuur knetterde (gelukkig zonder mijn fiets) er heerlijk op los. Theo deed nog even gek met een brandend takje en toen ik ook helemaal warm geworden was ben ik lekker naar bed gegaan. De dag erna moesten we weer naar huis fietsen en op tijd gaan slapen is dan wel handig.